Farid Shariati

Sosialpolitisk talsperson | Tlf: 472 32 872  E-post

Farid Shariati har vært tillitsvalgt og folkevalgt for De Grønne siden 2015. Gjennom sitt engasjement har Farid vært en tydelig profil for De Grønne lokalt, regionalt og nasjonalt. Som sosialpolitisk talsperson har Farid vært opptatt av å skape et samfunn som er sosialt rettferdig og har vært en viktig stemme for de som har en marginalisert stemme i samfunnet. "- Det overordnede målet må være å både ivareta kloden, og samtidig skape et samfunn som er verdt å leve i. Et bærekraftig samfunn er et samfunn som er både i økologisk og mellommenneskelig balanse."

Hjertesaker

Utjevning av forskjeller - forskjellene mellom innbyggerne i Norge, og internasjonalt er stadig økende, men slik trenger det ikke å være. Forskjeller øker og forsterkes fremfor alt ut fra politikk. Et solidarisk samfunn er et samfunn der vi utjevner forskjellene mellom oss, slik at vi alle har større muligheter for deltakelse, inkludering og for å kunne bidra til fellesskapet.

Sikre god helse for alle - alle skal ha rett til å få riktig hjelp til riktig tid. Formålet med et helsevesen må være å sette mennesker i fokus, istedenfor markedsøkonomiske hensyn. God helsa handler også om psykisk helsa, der alle skal kunne leve et fritt liv slik de har rett til uavhengig av kjønnsuttrykk, seksualitet, trosretning, etnisitet, funksjonsnivå, alder eller funksjonsnivå.

En inkluderende og sosial skole - skolene har mulighet å fungere som en viktig arena for sosial læring, selvutfoldelse og teoretisk læring. Det krever at skolene i større grad må ha fokus på livskvalitet, kreativitet og trivsel, istedenfor ensidig prestasjonskrav.

Vi trenger deg