Ruspolitikk

Rusproblemer skal møtes med hjelp og omsorg, ikke straff.

De Grønne vil føre en kunnskapsbasert og human ruspolitikk. Vi går inn for å avkriminalisering av all rusbruk, noe som vil spare både brukere og samfunnet for belastninger. Vi ønsker også å utrede hvorvidt regulert omsetning av lettere rusmidler kan bidra til skadereduksjon på individ- og samfunnsnivå, med utgangspunkt i erfaringer fra andre land.

Den enkelte rusavhengige skal tilbys god faglig støtte og behandling samtidig som det arbeides aktivt for å redusere og forebygge kriminalitet og skadevirkninger. Vi foreslo derfor en omfattende pakke for å gi særlig de tyngste brukerne en bedre og mer verdig behandling, der vi i større grad benytter oss av erfaringene fra andre land.

Norge ligger på europatoppen i narkotikadødsfall, det er det ingen grunn til.

Motta vårt
nyhetsbrev