Ruspolitikk

Rusproblemer skal møtes med åpenhet, helsetilbud  og omsorg, ikke stigma og straff. De Grønne vil føre en kunnskapsbasert og human ruspolitikk.

De Grønne vil:

• Fjerne straff for bruk og besittelse av brukerdoser av illegale rusmidler i tråd med Rusreformutvalgets anbefaling.
  • Legalisere bruk og regulert omsetning av cannabis.
  • Utrede om ulike modeller for strengt regulert omsetning av enkelte rusmidler kan bidra til å redusere skadevirkningene av rusbruk for enkeltindivider og samfunnet for øvrig.
  • Videreføre en restriktiv alkoholpolitikk, blant annet ved sikre Vinmonopolet, fjerne innreisekvotene og gå mot ytterligere utvidelser av skjenketider.
  • Opprette brukerrom i de større byene der brukerne får treffe kvalifisert helsepersonell og med mulighet for annen rusbruk enn injisering.
  • Jobbe for å redusere stigma og fordommer rettet mot brukere av ulovlige rusmidler i helsevesenet og politiet.
  • Prioritere tiltak rettet mot barn og unge som er pårørende eller selv er rusavhengige.
  • Sikre at personer med langvarige psykiske lidelser og/eller rusproblemer får oppfylt sin rett til en fast, pasientansvarlig fagperson som skal sikre nødvendig sammenheng og omsorg i oppfølgingen.
  • Sikre trygg overnatting og nok gode oppholdssteder for rusavhengige i byene.

Vi trenger en rusreform

Norge har et av Europa strengeste narkotikalovgivinger, likevel er vi i toppen på andelen overdosedødsfall med 75 per million innbygger. Det europeiske gjennomsnittet ligger på 23. I Portugal, hvor man allerede i 2001 avkriminaliserte narkotika, gikk man fra å være blant landene i Europa med høyest andel overdosedødsfall på slutten av 90- tallet, til å bli landet med færrest. Liv går tapt fordi Norge har valgt en narkotikapolitikk hvor det er om å gjøre å straffeforfølge syke mennesker som trenger hjelp, ikke straff.

Rusreformen som regjeringen har foreslått på bakgrunn av solide faglige vurderinger, er et stort steg i riktig retning for Norge.

De Grønne vil føre en kunnskapsbasert og human ruspolitikk. Vi går inn for å avkriminalisering av all rusbruk, noe som vil spare både brukere og samfunnet for belastninger. Vi ønsker også å utrede hvorvidt regulert omsetning av lettere rusmidler kan bidra til skadereduksjon på individ- og samfunnsnivå med utgangspunkt i erfaringer fra andre land.

Motta vårt
nyhetsbrev