– Riktig valg av KrF å bryte

30. november 2016

Det er nå klart at Kristelig Folkeparti følger Venstre i å bryte regjeringens budsjettforhandlinger. – Dette er et prinsippfast og riktig valg av KrF. De har latt Venstre ta mye av støyten i arbeidet med å holde Regjeringen til sine miljøløfter, men nå viser de heldigvis at de står på sine løfter til velgerne, sier Rasmus Hansson.

Hansson synes likevel er det trist at det har tatt tre år å komme til dette punktet. Han viser til at Regjeringen lenge har vist at de ikke har ment alvor med klima- og miljøpolitikken. – Fjorårets budsjettenighet var ingenting annet enn å skyve på dette uunngåelige bruddet, påpeker han.

– Regjeringen har utsatt hele sitt «grønne skifte» til dette budsjettet. Det er svært uansvarlig i vår tids aller viktigste sak. Mens resten av Europa kutter utslipp og vinner konkurransen om de nye grønne arbeidsplassene, har denne regjeringen økt utslippene og oljeavhengigheten. Klima er vår tids største solidaritetssak, og vi forstår godt at KrF ikke ønsker å være medskyldige i å utsette den, sier Hansson.

Hansson synes det er bra å se at både KrF og Venstre nå setter ned foten.

– De miljøengasjerte partiene kan ikke la lojaliteten til Ap eller Høyre bli større enn hensynet til å ta vare på kloden vår. Fram mot valget bør vi stå sammen om flere saker, og presse de store partiene til å lytte til forskerne. Norge har somlet alt for lenge med det grønne skiftet.

Hvis KrF likevel stemmer subsidiært for et budsjett som ikke gir noe grønt skifte, så er det hverken til nytte for miljøet eller for KrF. Slike parlamentariske triks fritar ikke KrF eller Regjeringen for ansvar for å gjøre det de har lovt: Ta vare på naturen og klimaet vårt, avslutter Hansson.

Dette er MDGs hovedkrav til et 2017-budsjett for et grønt skifte:

o   Oppfyll klimaforliket og EU-forpliktelsene mot 2030 for både transport- og oljesektoren, med klimabudsjett for alle sektorer.

o   Flytt oljesubsidiene til grønne næringer. Full satsing på de nye grønne næringene.

o   Gjør den grønne hverdagen mer lønnsom for vanlige folk enn den forurensende hverdagen.

o   Et stort løft for norsk natur.

o   Start arbeidet med å gjøre forbruket i Norge bærekraftig.