Ta e-sporten på alvor!

Skytterne var sentrale i grunnleggelsen av den organiserte idrettsbevegelsen i Norge. Nå er tiden inne for nye talenter innen øye-hånd koordinasjon, e-sportsutøverne. E-sport er konkurransepreget og fysisk, med tanke på reaksjon og presisjon. I e-sport kan funksjonsfriske og funksjonshemmede konkurrere på like vilkår. Kvinner og menn deltar på samme lag, i samme spill.

Næringsliv og mediene har begynt å alvorlig interessere seg for e-sport, og politikerne må komme etter. En av fjorårets internasjonale turneringer, The International, i spillet Dota 2, hadde en premiepott på over 200 millioner kroner, og millioner av seere verden over. På hjemmebane har vi f.eks. Telenorligaen som satser, klubber som Nordavind har flere profesjonelle utøvere i flere spill.

Det er flere problemstillinger å forholde seg til med tanke på e-sportens fremvekst, bl.a. organisasjonsform. Elementer ved e-sport gjør at modellen til tradisjonelle idretter ikke passer, bl.a. fordi spillene det konkurreres i har en levetid på mellom 10-15 år. Det er raske omskiftninger og man må sammen finne ut hvordan utfordringene løses best mulig for utøverne.

Det offentlige beveger seg for tregt i forhold til den raske utviklingen, et par eksempler: Staten anser deltakelse i e-sport som å falle inn under lotteri- og pengespillregelverket, og ikke som idrett. Videre tar man ikke fenomenene “skin-gambling”, tipping med virtuelle verdier i sjansespill, og tipping på utfall av e-sportkonkurranser på alvor.

Miljøpartiet De Grønne vil at:

• det offentlige jobber sammen med bransjen for å sikre at det skal være trygt og godt å være profesjonell e-sportsutøver i Norge

• det offentlige tar en mer aktiv rolle i å bekjempe “skin-gambling” og å regulere lotterimekanismer som loot boxes i dataspill

• kommunene tilrettelegger for arenaer for dataspilling og e-sport

• Norge skal ta initiativ til å være vertskap for et større internasjonalt e-sportarrangement

• e-sport tilbys som fag og/eller linje på flere VGS

• det offentlige skal øke kunnskapen om dataspill i barnevern - og sosialtjenesten, og i lærerutdanningen

• det skal legges til rette for mer norsk produksjon og utvikling av spill

Vil du vite mer?

Innstillinger