MDG vil la deg ta så mye tog, buss, trikk, bane og båt du vil for én fast, lav pris. Hvor hadde du reist?
Kanskje ville du tatt en helgetur til Bergen eller dratt på hyttetur med vennegjengen til Voss? Eller tatt buss over Finnmarksvidda?
Uansett hvor du vil dra, vil vi la deg gjøre det! I vårt alternative statsbudsjett for 2023 bevilger vi nemlig 3,1 milliarder til et nasjonalt månedskort.
For deg betyr ordningen at du bare betaler 500 kroner for tilgang til all kollektivtransport i Norge. Du kan altså ta toget fra Stavanger til Bodø og tilbake, om så flere ganger, for kun 500 kroner. Det kan også brukes for kollektivtilbudet i ditt fylke.
Synes du dette var en god idé? Signer vårt opprop for å gjøre det til virkelighet!
– Et slikt reisekort kan bygge opp igjen kollektivtilbudet etter pandemien, som førte til økt bruk av bil på bekostning av buss, bane og trikk. Vårt forslag gir renere luft, mindre støy og lavere utslipp i by og bygd. Det er god politikk som setter hensynet til mennesker og miljø først, sier fungerende partileder Arild Hermstad.
En lignende ordning ble innført i Tyskland i sommer med 9-euro billetten, som i 2023 vil videreføres i med en nasjonal billett til 49 euro i måneden. Ordningen med et nasjonalt månedskort fra i sommer har vært en stor suksess. Det synes vi norske passasjerer også fortjener!
– Et nasjonalt reisekort vil være en boost for turistnæringen og for byer og bygder som får flere reisende på besøk. Med fly reiser man bare fra A til B, mens med tog kan man besøke flere lokale perler underveis, følger parlamentarisk leder på Stortinget for MDG, Lan Marie Berg, opp med.
Støtt mdg.no/valgkampkassa, så kan vi få innført mer miljøvennlig politikk!
Byrådet i Oslo, der MDG er med, lanserte tidligere denne måneden et månedskort til 499 kroner i sone 1. Tilbudet varer i en måned og er tiltenkt for å vise frem kollektivtilbudet i Oslo for nye kunder, og for å få reisende tilbake til kollektivtransporten.
– Nå blir alt dyrere, og de med minst å rutte med er ofte mest avhengig av et godt kollektivtilbud. Det burde derfor være et nasjonalt ansvar å kutte prisen på kollektivreiser, sier byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav.
Vil du lære mer om hvordan MDG ville styrt Norge gjennom vårt statsbudsjett? Du finner hele vårt alternative budsjett her.
Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig brukeropplevelse, analysere trafikken på nettsiden og tilpasse innhold og annonser. Du kan lese mer og endre dine preferanser når som helst på siden om personvern og informasjonskapsler.