Velkommen til fremtidsverksted!

Veibeskrivelser i Google Maps

Når

02.03.2024 KL.12:00
Lørdag 2. mars fra kl. 12-14 blir det programverksted om bærekraftig velferd. Hvordan skaper vi framtidas velferd? Vi hører at stadig flere vil trenge omsorg og hjelp for sammensatte helseproblemer, mens vi sliter med å rekruttere nok helsearbeidere. Må vi forvente mindre av offentlig velferd? Ligger løsningene hos frivilligheten, eller løper de fort nok allerede? Eller – er det på tide å børste støv av verneplikten, og innkalle ungdommen til omsorgstjeneste?

Vi får besøk av omsorgsforsker Kristin Briseid og GU-leder Tobias Stokkeland, og Robert Mood og Eivind Hoff-Elimari bidrar med digitale innlegg. Verkstedet ledes av vår egen Hildegunn Mare Tønnessen Seip som nå leder programkomiteen i MDG.

Hvordan skal vi få velferden til å bli god framover, og ikke bare gå rundt?

Innledere:

• Kristin Briseid, omsorgsforsker UiA/USN: Hovedinnledning om omsorgsverneplikt
  • Tobias Stokkeland, leder i GU: Respons – er ungdommen klare for å kalles inn?
  • Robert Mood, lang erfaring fra Forsvaret, Røde Kors og internasjonalt arbeid: Hvorfor det er lurt å bruke verneplikten til totalberedskap (digitalt innlegg)
  • Eivind Hoff-Elimari, tidligere varaordfører i Nesodden for MDG: Mer å hente i frivilligheten? Erfaringer fra Hjertevarme Nesodden
Det blir summing og drodling i grupper underveis i verkstedet! Innspillene samles og tas med videre i Miljøpartiet De Grønnes arbeid med partiprogram for stortingsperioden 2025-2029. Vi oppfordrer særlig folk som er nysgjerrige på politikkutvikling og som ikke har ekspertkompetanse, til å bli med. Du er viktig, og dette blir gøy! Fra kl. 14:00 blir det pause med lunsj før årsmøtet begynner kl. 15:00. Ønsker du å bli med på lunsjen, eller delta på årsmøtet? Meld deg på gjennom dette skjemaet: https://forms.gle/doinoj8Freg7siuk9

Vil du vite mer?