Norge må bidra til gjenoppbygging i Sinjar-området

Det er en nær sammenheng mellom strømmen av flyktninger til Norge og resten av Europa og krigen mot ekstremist-organisasjonen ISIL i Syria og Irak. Norge bør øke sine bidrag til gjenoppbygging i områder der ISIL er fordrevet.

Resolusjon vedtatt av De Grønnes Landsstyre 31. januar 2016.

Det er stor enighet i Norge om at vi må øke vår innsats i nærområdene. Ved å trygge muligheten for at fordrevne folkegrupper kan vende tilbake, bidrar vi til å reparere skadene ISIlL har påført lokale samfunn, samtidig som vi reduserer flyktningestrømmen ut av regionen.

Ingen samfunn har lidd mere under ISILs vanstyre enn yezidiene i Sinjarområdet. Deres religion har gjort dem til et særlig mål for ekstremistene, noe som førte til at tusener ble massakrert, ytterligere tusener gjort til sex-slaver og titusener jagd på flukt etter at ISIL erobret Sinjar (kurdisk: Shingal) i august 2014.

Kurdiske styrker klarte i slutten av 2015 å gjenerobre Sinjar by og området rundt, og noen få flyktninger har begynt å vende tilbake. Ødeleggelsene er imidlertid store og mye må legges til rette før de mange som bor i flyktningeleirene i den kurdiske regionen kan eller vil ha mulighet til å reetablere seg i sine tidligere hjem.

Miljøpartiet De Grønne mener det må være en prioritert oppgave for norsk bistand å bidra til gjenoppbygging på Sinjar.