Podkast om rasisme

Raseprofilering, diskriminering i arbeidsliv, utdanning og boligmarked – norske borgere utsettes fortsatt for rasisme. Hvordan kan vi bekjempe det?

Nylig har vi kunnet lese om grove tilfeller av rasisme og diskrimering. “Anna” ble nektet jobb som vikar på sykehjem fordi hun hadde feil hudfarge. Adam ble kalt “jævla apekatt” av sine kolleger på universitetet (!). Det er ikke tvil om at rasismen finnes i Norge. I ukas episode diskuterer vi hvordan vi som politikere og samfunn best kan møte den.

Panelet: Thomas Talawa Prestø (Danser/koreograf, aktivist, tidligere leder for African Youth In Norway og rådgiver i Organisasjonen mot offentlig diskriminering, OMOD), Rauand Ismail (sentralstyremedlem i Grønn Ungdom) og Anita Rathore (nestleder for OMOD), samt programledere Anna Kvam og Lage Nøst.

Her kan du lese om “Anna” og Adam.

Klikk her for flere episoder og transkripsjoner.

Du kan også høre og abonnere på "Grønnhetstyranniet" på iTunes og YouTube, eller i din foretrukne podkast-app.