Plastforsøpling

Vi vil gjøre Norge til en verdensleder i kampen mot plastforsøpling.

Vi vil:

• Slutte med engangsartikler av miljøskadelig plast innen 2020.
  • Fase ut bruk av miljøskadelig plast innen 2024.
  • Øke innsatsen med å ta opp flytende avfall fra sjøen, samt kartlegge omfanget av avfall på sjøbunnen ved hjelp for eksempel av undervannsdroner
  • Fase ut bruk av miljøskadelige gummigranulater på idrettsanlegg innen 2020.
  • Gi kommuner myndighet til å vedta bøter i forsøplingssaker, slik Miljødirektoratet har anbefalt.
  • Sette av en milliard i året til å rydde opp etter plastforurensing i utviklingsland.
  • Øke støtten til frivillige aktører som vil gjøre en innsats for opprydding av marint søppel.
  • Utvide ordningen med “Fishing for litter” til minst èn havn i hvert fylke og gjøre ordningen til en belønningsordning der fiskere og dykkere kan få betalt for innlevert avfall.

Stans forsøplingen

Plastforsøplingen er en av vår tids største miljøproblemer. En rapport fra World Economic Forum anslår at det havner 8 millioner tonn plast i havet hvert år. Hvis dagens utvikling fortsetter, vil det være mer plast enn fisk i havet innen 2050.

Plastavfall kan bli værende i miljøet i hundrevis av år, til for skade dyr og mennesker. For eksempel tar det ca. 600 år før et fiskesnøre av nylon brytes ned i havet. Når plasten brytes ned, bidrar den til et nytt problem: spredning av mikroplast. Dette betyr at de største plastmengdene i havet ennå ikke er brutt ned til mikroplast. Vi kan dermed forvente at problemet med små plastpartikler som havner i – og forgifter – næringskjeden, er sterkt økende.

Det er nødvendig å starte et systematisk arbeid for å redusere plastforsøplingen. Forsøplingen kan begrenses kraftig med enkle tiltak som er både lønnsomme eller svært rimelige. Flere av tiltakene vil i tillegg kunne bidra til å skape nye varige grønne arbeidsplasser over hele landet og økt resirkulering av materialer og ressurser.

Internasjonal innsats

Plastforsøpling er et globalt problem, i og med at plastproduktene enkelt spres over lange avstander. Norge har lang erfaring med å drive internasjonalt miljøsamarbeid og høy kompetanse på systemer for håndtering og gjenbruk av plastavfall. Vi er derfor i en god posisjon til å være initiativtaker og pådriver for arbeid med en internasjonal avtale om produksjon, bruk og håndtering av plast. Hovedmålet for en slik avtale må være å redusere utslipp, ressursbruk, forsøpling og miljøskade på globale økosystemer.

Motta vårt
nyhetsbrev