Vi trenger en bedre oppfølging og regulering av sosiale medier

Vedtatt av Miljøpartiet De Grønnes landsstyre 19.6.2022

 

  • Norge bør regulere sosiale medier i en egen lov, etter samme prinsipper som medieansvarsloven gjør for tradisjonelle medier. Sosiale medier skal måtte ha en ansvarlig redaktør som er ansvarlig for redaksjonelle beslutninger gjort ved utforming av algoritmer, visning av innhold og markedsføring på det sosiale mediet.
  • Sosiale medieselskaper som med fullt overlegg tjener penger på algoritmer som fremmer polarisering, radikalisering og trakassering, som nylige avsløringer har vist at Facebook har gjort, må kunne bøtelegges av myndighetene. 
  • Brudd på personvernlovgivningen og GDPR fra de store multinasjonale selskaper må følges opp med høy prioritet av norske myndigheter, spesielt med tanke på krav om å ta med seg data via åpne protokoller og at data ikke misbrukes til andre formål enn det brukeren reelt har samtykket til. Datatilsynet bør tilføres mer penger for å følge opp dette.
  • Politiets nettpatrulje må tilføres nok ressurser og mandat til å sikre at innbyggere som ønsker å diskutere og fremme politikk ikke kan jages av sosiale medier gjennom hat og trakassering.
  • Kina, Russland og andre stater bruker sosiale medier til å fronte propaganda. Alle brukere og alt innhold finansiert av kommersielle og statlige aktører på sosiale medier skal merkes tydelig.
  • Hver dag utsettes forbrukere for omfattende kommersiell overvåkning når de beveger seg rundt på nett. Informasjon om hva man liker, hva man kjøper, ens fysiske og psykiske helse, seksuelle orientering og ens politiske ståsted blir samlet inn, sammenstilt og benyttet til å målrette reklame. Det bør gjøres tydelig hva som er overvåkingsbasert markedsføring og det bør gjøres mye lettere å reservere seg mot det.
  • Sosiale medier og tilgangen på dem har alvorlige konsekvenser for mange barns psykiske helse.  Alle skoler skal ha opplæring i hvordan sosiale medier påvirker psykisk helse og hvordan man kan ta grep for å skjerme seg fra negativ påvirkning. Aldersgrense for sosiale medier hvor personopplysninger lagres og deles må heves til 16 år.
  • Norske myndigheter bør lage en norsk digital standard som bevisstgjør offentlige myndigheter som innkjøpere og innbyggere som brukere til å stille krav om informasjonssikkerhet, personvern og andre digitale rettigheter. Selskaper som ikke møter en slik standard skal ikke kunne kjøpes tjenester av fra offentlige aktører.
  • Norge må tette skattehull for multinasjonale digitale selskaper.

Vil du vite mer?

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg en best mulig brukeropplevelse, analysere trafikken på nettsiden og tilpasse innhold og annonser. Du kan lese mer og endre dine preferanser når som helst på siden om personvern og informasjonskapsler.

Innstillinger
Aksepter alle