Oljeoppgjøret

03. juni 2014

På Verdens Miljødag, 5. juni, skal Stortinget behandle to forslag fra oss i Miljøpartiet De Grønne. Forslagene er å trekke Statoil ut av tjæresand i Canada og å avlyse ny letevirksomhet etter mer olje og gass.

Forslaget om å slutte å lete etter mer olje er historisk. Ingen har noen gang foreslått det før, selv om vi lenge har visst at vi ikke engang kan brenne opp halvparten av det vi allerede har funnet.

Oljeboring i Arktis, hvor mange av de nye letelisensene er ment å deles ut, medfører høyere risiko for miljø og dyreliv fordi avstandene er så enorme og miljøet allerede er under økt belastning grunnet klimaendringer. Tjæresandutvinning i Canada er verdens mest skitne oljeutvinning, og den er i tillegg ikke økonomisk lønnsom.

Vi har allerede funnet mange ganger mer olje og gass enn vi kan utvinne hvis vi vil unngå de aller verste konsekvensene av klimaendringene. Derfor er det både et økonomisk og et eksistensielt risikoprosjekt å bruke hundrevis av milliarder på å lete etter mer og å utvinne noe av den mest skitne og minst lønnsomme oljen vi har funnet.

Les mer om forslagene våre her, eller les selve de innsendte forslagene:

Det er på høy tid å ta et oppgjør med norsk oljeavhengighet!

Bli med: Bruk hashtaggen #oljeoppgjøret til å spre ordet og dele relevant info på Facebook, Twitter, Instagram, etc. Vi vil RTe interessante tweets med denne taggen.