MDGs landsmøte vedtar utvidet Klimabelønning

I dag vedtok MDGs landsmøte å innføre en klimabelønningsordning for bensin- og diesel, og for flyreiser. Økte avgifter, blant annet den mye omtalte 5-kroningen på bensin, skal betales tilbake til alle i befolkningen hver måned, uansett hvor mye avgift de har betalt. Slik vil de som har lave karbonutslipp tjene mer enn de med høye utslipp.

– Klimabelønning er et positivt klimavirkemiddel fordi det gir pengene tilbake til folk flest. Målet med miljøavgifter er ikke at stat og kommune skal tjene mest mulig penger, men å kutte utslipp, sier Arild Hermstad, nasjonal talsperson i MDG.

Klimabelønning skal gjøre miljøskatter lettere for folk flest å svelge, samtidig som det motiverer til mindre forbruk av bensin og diesel.

– Canada har gått i front, og allerede innført klimabelønning. Det har de gjort fordi klimabelønning er et effektivt tiltak som monner. Vi har ingen tid å miste om vi skal redde kloden. Vi trenger virkemidler som funker nå, sier Hermstad.

Frir til distriktene

Partiet har likevel en gulrot til distriktet. Distriktene skal få høyere utbetalinger enn byene, ettersom behovet for bil er større.

– Klimabelønning må ikke bidra til å øke forskjellene i samfunnet. I distriktene mangler mange gode alternativer til bilen. Derfor mener vi det er rettferdig at de får en større andel enn folk i byene som ofte har god tilgang til kollektivtransport.

Klimabelønning har vært etablert grønn politikk i flere år, men helgens landsmøte vedtok nå å utvide ordningen til også å gjelde flyreiser. I tillegg vedtok de differensiert utbytte mellom by og land og å etablere en ordning for næringslivet, hvor CO2-avgiften betales inn til et klimafond for næringslivet.

Hele vedtaket:

• Miljøpartiet De Grønne vil innføre nasjonal klimabelønning (også kalt karbonavgift til fordeling, KAF) for bensin- og diesel, og for flyreiser. Etterhvert som lærdommer høstes, vil vi utvide ordningen til å omfatte også annet karbonintensivt forbruk.
  • Klimabelønning skal ha differensiert utbytte for by og land. Dette som kompensasjon for at en i distriktene er avhengig av bilen, mens det i de store byene er tilfredsstillende kollektivtilbud og kortere avstander.
  • De Grønne vil fortrinnsvis at belønningen skal gis som månedlige utbytter, slik som for barnetrygden.
  • De Grønne vil søke å innføre lokale selvfinansierende varianter av klimabelønningsordninger i kommuner og fylkeskommuner for å øke oppslutningen om en ambisiøs klimapolitikk. Klimaavgifter skal ha til hensikt å kutte utslipp, ikke finansiere stat og kommuner. Vi vil belønne dem som innretter seg miljøvennlig, ved at økte avgifter betales tilbake til folk.
  • De Grønne ønsker også en klimabelønningsordning for næringslivet. Inntektene fra CO2-avgiften skal gå til klimafond og klimarådgivning til bedrifter.