MDG vil videreføre elbilfordelene og gjøre fossile biler dyrere

Elbil er en viktig del av løsningen for å redusere lokal luftforurensing og støy i byene og for å redusere utslippene av klimagasser når energien kommer fra fornybare kilder. På Miljøpartiet De Grønnes landsmøte gikk partiet inn for å en politikk som sikrer elbilen videre konkurransedyktighet og som gjør fossilbilen dyrere.

- Overgangen fra privatbil til kollektivtrafikk, gange og sykkel vil fortsatt være den viktigste løsningen for å senke klimagassutslippene. Vi vil videreføre elbilfordelene som momsfritak og gjeninnføre en lavere årsavgift på elbiler som regjeringen hevet i fjorårets statsbudsjett. På denne måten vil det lønne seg både praktisk og økonomisk å velge miljøvennlig, sier Kriss Rokkan Iversen, nestleder i MDG

- Skal elbil bli et reelt alternativ også utenfor de store byene må vi sørge for at det bygges ut en sammenhengende ladenett innen 2023 der distriktene prioriteres, legger Rokkan Iversen til.

- Det skal være enkelt å velge miljøvennlig - i hele landet. Derfor går vi inn for å etablere en bygdemiljøpakke for miljøvennlig transport i distriktkommuner, med tiltak som leasingstøtte for elbil, bestillingsbusser, utlån av el-sykler og storskala utbygging av ladestasjoner, sier Kriss Rokkan Iversen.

- I Norge står transport for rundt en fjerdedel av klimagassutslippene. Skal vi klare å nå målene i Parisavtalen er vi helt avhengige av å kutte utslippene i vegtrafikken. Vi vil gjøre det dyrere å kjøpe fossilbil og heve avgiftene på fossilt drivstoff, sier Kriss Rokkan Iversen

MDG vil

• Etablere en bygdemiljøpakke for miljøvennlig transport i distriktskommuner, med tiltak som leasingstøtte for elbil, bestillingsbusser, utlån av el-sykler og storskala utbygging av ladestasjoner.
  • Sørge for at det bygges ut et sammenhengende ladenett innen 2023, og prioritere at infrastrukturen i distriktene bygges ut slik at elbil blir et reelt alternativ i hele landet.
  • Videreføre fordelene for utslippsfrie kjøretøy inntil de er konkurransedyktige.
  • Innføre en støtteordning for etablering av ladepunkter i borettslag og sameier
  • Fase ut salg av nye fossile personbiler og motorsykler innen 2023, nye fossile varebiler innen 2025 og halvparten av nye fossile lastebiler innen 2027.
  • Styrke miljøprofilen i engangsavgiften for å gjøre alle biler med utslipp dyrere. Vi vil fjerne vektrabatten i engangsavgiften for ladbare hybrider og CO2-rabatten i engangsavgiften for lette varebiler.
  • Trappe opp avgiftene på fossilt drivstoff, og øremerke påslaget til klimabelønning og tiltak som fremmer miljøvennlige alternativer.
  • Gi insentiver til bruk av bildeling, for eksempel momsfritak for elbiler brukt til bildeling, senere innfasing av engangsavgifter enn for privateide biler og billigere leie av parkeringsplasser.
  • Stille krav om utslippsfrie kjøretøy i alle offentlige kontrakter og anbud.

Vil du vite mer?

Innstillinger