MDG vil gjøre det enkelt å leve miljøvennlig

Klimakampen er vår tids store generasjonskamp. 2019 var året da miljøbevegelsen for alvor ble en folkebevegelse.

I september i år deltok syv millioner mennesker i klimastreik. På samme dag. For samme sak. De har samme budskap til verdens ledere: vær modige, få opp tempoet! I løpet av høsten har protestene spredt seg til mer enn 150 land og 2600 byer.

Vi ser at flere og flere ønsker seg ekte endring, også når det krever noe av den enkelte. Grunnen er enkel. I november 2019 har Svalbard opplevd 107 måneder på rad med temperaturer over gjennomsnittet. Samtidig vet vi at de globale klimagassutslippene økte kraftig i 2018, og at verdens plante- og dyrearter gradvis forsvinner. Behovet for politisk ledelse i kampen for klima og naturmangfold er enormt.

I vårt alternative budsjett for 2020 viser vi hvordan det er mulig å gjennomføre den miljøpolitikken Norge trenger, samtidig som vi styrker fellesskapet og omfordeler mer til de som har minst.

Les hele budsjettet her

Vårt budsjett viser hvordan utslippene kan kuttes med 60 prosent innen 2030. Det viser hvordan grønn politikk og nye, trygge arbeidsplasser går hånd i hånd og hvordan vår politikk også er omfordelende og rettferdig.

Vi vil blant annet:

• innføre klimabelønning for både liten og stor - det gir en direkteinntekt for hver og en av oss på rundt 1500,-
  • gjøre det dyrere å forurense, og billigere å ta miljøvennlige valg. f.eks ved å fjerne momsen på frukt og grønt - og øke den på kjøtt.
  • sette ned kollektivprisen med 20 prosent - og øke avgiften på bensin og diesel.
  • gjøre kollektivtransport gratis for alle barn under skolealder.
  • øker barnetrygden, småbarnstillegg for enslige forsørgere og barnetillegget for uføre
  • fjerne oljesubsidiene inkl leterefusjonsordningen (20 mrd) - noe som vil få ned investeringene og etterhvert aktiviteten i olja
  • bruke 2,5 milliarder mer enn regjeringen på naturvern og 6,1 mrd mer til kollektiv, sykkel og gange

La det være null tvil: Det er mulig å få ned utslippene i Norge nå. Det er mulig å nå klimamålene både på kort og lang sikt. Og det er mulig å gjøre det på en måte som skaper begeistring og fremtidstro.

Dette er et budsjett som svarer på den største utfordringen i vår tid: klima- og miljøkrisen. Det er et budsjett som viser vei ut av oljedvalen regjering etter regjering har lullet seg inn i. Og det er et budsjett som gjør det enkelt å leve miljøvennlig og godt, uansett hvor i landet en bor.

Les hele budsjettet her