MDG vil få kontroll på boligprisene

Prisveksten i dagens boligmarked er ute av kontroll, skaper store klasseskiller mellom dem som eier og dem som leier, og stenger unge ute fra boligmarkedet.

– I dag mottar boligeiere i praksis store subsidier, som driver boligprisene i været. MDG mener at man bør endre boligbeskatningen i en mer sosial retning, og da må vi også tørre å se på rentefradraget.

Danmark er allerede i gang

– Rentefradrag er usosiale, fordi det er de som tjener mye, og har stort lån, som får mest igjen i fradrag på rentene av lånet, sier Hermstad.

– Vi vil se på muligheten for å innføre et tak for rentefradrag, slik at de med vanlige lån og boliger fortsatt får rentefradrag en stund til, men at rikingene ikke får fradrag. På sikt vil vi fase rentefradragene ut, men det er viktig at dette er forutsigbart for folk som nettopp har begynt nedbetalingene, poengterer han.

Hermstad viser til at man i Danmark har gått inn for en nedtrappingsplan over 30 år.

– En mulig modell er å gjøre det samme som Danmark, som legger opp til en utfasing over en tjue-trettiårsperiode. Vi kan også se for oss at det settes et tak for rentefradrag som gjør at vanlige folk fortsatt vil ha tilgang på dette, men at vi slutter å subsidiere de virkelig dyre boligene, sier Hermstad.

Får støtte fra ekspertene

Også i Sverige diskuteres det nå om man skal fjerne muligheten til å trekke boliglånsrenter fra på skatten. Til nå har forslaget fått liten politisk støtte i Norge, og både SV, Ap, Sp, Krf, Venstre, Høyre og Frp vil beholde rentefradraget.

Men forslaget får støtte fra flere ledende økonomer, deriblant Økonomiprofessor Kjetil Storesletten ved Universitetet i Oslo (UIO), som også sitter i hovedstyret i Norges Bank. Han mener at dagens system fører til at folk tar opp for store lån og at det investeres for mye i bolig.

– Gjennom å få rentefradrag i tillegg til at bolig har lav beskatning, så får man en slags subsidie av det å eie bolig. Det beste ville være å få til en høyere beskatning av bolig. Det kommer ikke til å skje. Det nest beste er å fjerne rentefradraget, sier Storesletten til NRK.

Også sjeføkonom Elisabeth Holvik i Sparebank 1 er enig med MDG i at rentefradraget bør bort. I dag betaler boligeierne i praksis kun tre av fire rentekroner til banken. Resten er det staten som betaler.

– Jeg synes at rentefradraget bør fases ut også i Norge, eller at det settes et tak for hvor mye gjeld man kan trekke fra på skatten, sier hun.

MDG vil sikre gode boliger til alle

De Grønne mener det er bra at mange eier sin egen bolig, men vil motvirke at bolig blir et spekulasjonsobjekt.

–Alle skal ha et trygt sted å bo. Når noen få nå tjener store summer mens andre blir presset ut i fattigdom, er vi på ville veier. Boligmarkedet er i ferd med å skape et varig klasseskille i befolkningen og det gjør livet vanskelig for svært mange unge mennesker, og dem med lav eller uforutsigbar inntekt, som ikke får lån.

– Generelt blir den økonomiske ulikheten i det norske samfunnet stadig større, og vi må snu denne utviklingen, mener Hermstad.