MDG tar kampen for miljø og mennesker

I revidert statsbudsjett finner Miljøpartiet De Grønne penger til miljøtiltak, til personer i sårbare situasjoner og de utenfor arbeidslivet.

– Miljøpartiet De Grønne vil bygge et smartere, grønnere Norge nå, ikke vente i 10 år. Da må vi si nei til regjeringens rovdrift på mennesker og miljø. Vi viser tydelig hvordan i våre endringer i revidert nasjonalbudsjett, sier stortingsrepresentant Per Espen Stoknes.

I forslaget til revidert statsbudsjett flytter MDG på 1,2 milliarder kroner. Pengene går til tiltak som gagner et sårbart miljø, og mennesker i sårbare situasjoner.

Skal være billig og enkelt å velge miljøvennlig

På miljøsiden setter MDG av penger til å bekjempe plastforurensing, til gratis kollektiv for barn og unge om sommeren, og til en støtteordning for elsykler.

– Vi fortsetter jobben med å gjøre det enklest og billigst å velge miljøvennlig. Vi kutter avgifter på elbåter, støtter elfly, sørger for gratis kollektiv til barn og unge om sommeren, og setter av penger til å bekjempe skogbrann. Her har regjeringen sviktet totalt, sier Stoknes.

Ta vare på de svakeste

For MDG er det også viktig å ta vare på mennesker i sårbare situasjoner. Derfor setter MDG av over 70 millioner kroner til flere tiltaksplasser for arbeidsledige og reverserer regjeringens usosiale kutt til fri rettshjelp.

– Det er dem med dårligst råd som benytter seg av fri rettshjelp. Regjeringens kutt er smålig og rammer usosialt, sier Stoknes.

Kraftig satsning mot plast

Plastforurensing av havene seiler opp som ett av de største miljøproblemene i dag. I budsjettet setter MDG av 75 millioner kroner til å bekjempe plastforsøpling i utviklingsland, støtter utfasing av gummigranulat fra kunstgressbaner, samt innfører en ordning der fiskere får betalt for å fiske plast, kalt “Fishing for litter”.

– Vi kan ikke sitte med hendene i fanget og vente på EU, slik regjeringen virker å være fornøyde med. Her må vi forplikte oss til tiltak som virker nå, og med nok penger til å finansiere det. Det er snakk om å ha et levedyktig hav i framtida også, sier Stoknes.

MDG setter også av 40 millioner kroner til å komme igang med karbonfangst- og lagringsprosjektet på Klemetsrud-anlegget i Oslo og fjerne avgiftsfritaket for biodiesel som inneholder palmeolje.

Satsinger - De grønne

Satsinger del 2 - De grønne