MDG har sikret de små partiene tilgang til spørretimen

– Vi er veldig fornøyde med at våre innvendinger har blitt hørt, og at vi nå har sikret at MDG og Rødt får jevnlig tilgang til spørretimen, sier Stortingsrepresentant Per Espen Stoknes.

Spørretimen er en av de viktigste arenaene for dialog mellom Storting og regjering, og skal fremme aktuell debatt og vise den politiske bredden på Stortinget. Tidligere var det slik at mens alle de andre partiene på Stortinget hadde en forutsigbar rett til å stille hovedspørsmål til Regjeringen hver uke, hadde ikke MDG og Rødt, med én representant hver, den samme muligheten. I forrige Stortingsperiode fikk MDG stille hovedspørsmål 14 ganger i løpet av fire år. Om og når MDG fikk stille oppfølgingsspørsmål, var svært uforutsigbart.

- Vi har gjentatte ganger tatt opp urettferdigheten i dette systemet. Endelig har vi fått en seier, og dette vil være en viktig presedens for fremtidige enmannsgrupper. Allikevel får vi ikke fullt gjennomslag.

- Ordningen er bedre enn den var, men verre enn i prøveperioden. Nå får vi i praksis halvert tiden vår, og får mindre mulighet til å stille regjeringen til veggs.

I en femukers prøveperiode i februar og mars fikk både MDG og Rødt stille spørsmål hver uke.

- Det er bra at Stortinget vil la oss stille spørsmål også fremover, men det er synd at vi nå bare får muligheten annenhver uke, i motsetning til alle andre partier, sier Stoknes.

- Tilgang til spørretimen må selvfølgelig justeres etter partistørrelse. Når det er sagt er det en demokratisk utfordring at både KrF og Venstre har marginalt flere stemmer enn MDG, men får dobbelt så mye tid i spørretimen. Vi representerer et stort antall velgere som har stemt på vår politikk, men som blir dårlig representert i spørretimen sammenlignet med de andre partiene.

- Velgerne fortjener at Stortinget klarer å finne en smidig løsning for å gi partier rett under sperregrensa en sterkere stemme i politikken.

I mellomtiden lover Stoknes å bruke muligheten MDG nå har fått for alt den er verdt

- Vi stiller andre spørsmål enn større partier, og utvider debatten. Det er et gode for det offentlige ordskiftet, som demokratiet i sum vil tjene på. Spørretimen er en av de viktigste arenaene for dialog mellom Stortinget og regjeringen, særlig om dagsaktuelle hendelser. Jeg kan love at velgerne våre forventer at vi stiller opp der, og setter klima og natur på agendaen!