MDG fikk gjennomslag for å gjøre Oljefondet grønnere

– Et steg i riktig retning, men vi har langt igjen, sier MDGs Per Espen Stoknes.

Denne uken ble det klart at Stortingets finanskomité vil at Oljefondet skal kunne investere i solparker, vindmøller og annen infrastruktur som ikke er registrert på børs, eller såkalt unotert infrastruktur for fornybar energi. Oljefondet er verdens største statlige fond.

– Dette er en gledens dag, for dette har MDG stått på for og tatt opp på Stortinget mange ganger. Frem til nå har vi møtt døve ører hos regjeringen. At det nå åpnes for økte investeringer i sol- og vindkraft vil kunne få fortgang i overgangen fra fossil til ren energi og derfor hjelpe klimaet på jorda, sier Stoknes.

Går ikke langt nok

Regjeringen har i årevis blitt bedt om å vurdere investeringer i unotert infrastruktur, men svaret har nå alltid vært nei. Det på tross av at Norges Bank har anbefalt slike investeringer.

Allerede på MDGs landsmøte i 2016, vedtok MDG at Oljefondet burde få investere i havvind og sol. MDG har også foreslått at fem prosent av Oljefondet bør investeres i fornybar energi, innen 2021, og bytte navn fra Oljefondet til Fremtidsfondet.

– Oljefondet kan bidra enormt i det globale grønne skiftet, men Regjeringen stritter imot, og det går altfor seint, sier Stoknes.

Selv om Oljefondet nå får investere i fornybar infrastruktur, skal disse investeringene i utgangspunktet kun foregå innenfor de såkalte “miljømandatene”, som i dag utgjør 0,9 prosent av verdiene i fondet. Slik blir summene som kan investeres i grønn energi svært begrenset, og knyttet opp i eksisterende investeringer.

MDG vil derfor kjempe videre for at unoterte investeringer i fornybar energi skal være utenfor miljømandatene, slik at midlene blir store nok til at det monner.

Vil fortsatt ikke ut av kull

Fortsatt har Oljefondet milliarder av kroner investert i kull. Det på tross av Stortingsvedtaket om at fondet skulle ut av den skitne industrien. MDG, SV og Rødt ønsket derfor å innføre tre konkrete innstramminger i kullkriteriet, men ble nedstemt av Høyre, FrP, Venstre, KrF, Ap og Sp.

– Avsløringene om Oljefondets store kullinvesteringer burde ført til handling! Allerede i trontaledebatten i 2013 la Miljøpartiet De Grønnes fram forslag om å trekke fondet ut av kull. Fem år senere er fremdeles milliarder investert i kull. Når skal de grå partiene forstå alvoret? sier Stoknes.

Vil du vite mer?

Innstillinger