Lans åpningstale: Det er bare å grønne på!

«Dette får vi til fordi vi er Miljøpartiet De Grønne. Fordi vi driver et parti som sammen utvikler og gjennomfører god og ekte miljøpolitikk. Fordi alle dere har støttet oss i Oslo når det har stormet, og fordi jeg vet at alle dere som sitter i opposisjon vil gjøre det samme som oss når dere får sjansen. Oslos seiere er alles seiere!»

Kjære landsmøte, kjære grønne venner,

Dette har jeg gledet meg så innmari til. Det er fantastisk å være på landsmøte i Norges viktigste parti!

Aller først vil jeg gjerne si noen ord om han fyren som snakket før meg:

Kjære Rasmus! Dette er den delen av talen du ikke fikk lese på forhånd! Jeg veit du synes dette er litte grann kleint. Men når du denne helgen går av som MDG-konge, hoggestabbe, stil-ikon, supermann og ikke minst partileder, da må du tåle en stor applaus! For det var med deg i førersetet at vi gjorde vårt nasjonale gjennombrudd. Før du kom inn på Stortinget i 2013, handlet norsk klimapolitikk stort sett om å være best på å tåkelegge at vi hadde ett av de slappeste klimamålene i Europa. Høyre, Frp og Arbeiderpartiet gjorde alt de kunne for å få folk til å tro at norsk olje ikke har noe med klimapolitikk å gjøre. Men det slipper de ikke unna med lenger! Rasmus, du har endret norsk politikk for alltid. Du har avkledd politikere som i en årrekke kun har snakket om miljø og klima i festtaler. Du har vist hva det betyr å sette klima og miljø først! Og du har mobilisert en hær av grønne politiske aktivister som vil fortsette å bygge videre på det. Tusen tusen takk! Det er nesten vanskelig å fatte, men frem til 2015 hadde Miljøpartiet De Grønne bare til sammen litt over 20 folkevalgte. Nå er vi blitt over 250. Mange av oss – kanskje de aller fleste – hadde ikke vært politikere før vi kastet oss inn i valget i 2015.

Jeg har i alle fall aldri drømt om å ende opp som politiker. Men da jeg ble med i Miljøpartiet De Grønne var det fordi det endelig fantes et parti som satte klima- og miljøsaken først. Som lovte å kompromissløst prioritere miljø i forhandlinger med andre partier. Og som skjønner at det ikke er mulig å være et klima-land og et oljeland på en gang.

I stedet for å prøve å skyve på utslippsmål, kjøpe oss fri fra ansvaret eller vri oss unna de vanskelige beslutningene, så ville vi i Miljøpartiet De Grønne gjøre ting her og nå. Det har så klart skapt litt baluba. Men det har også vært innmari gøy! For det viser seg at denne oppskriften virker. Og den virker bedre enn vi turte å drømme om!

I 2015 vokste Miljøpartiet De Grønne i Oslo fra å være bystyrets nest minste, til å bli tredje største parti. Vi kom på vippen og kunne bestemme hvem vi ville styre byen sammen med. Og vi var kompromissløse på miljø og klima. Nå har Hanna, Harald, Torkil, Marie, Daniel, Eivind, Rasmus, Beate, Marion, Shoaib, Kari-Anne, Sirin, Pål, Einar, Stian, Trine, Lillian, Trond, jeg og mange, mange flere i alle de 15 bydelslagene til De Grønne i Oslo, vært med å styre Norges hovedstad i 1086 dager.

Og i løpet av disse 1086 dagene skal jeg innrømme at jeg har måttet klype meg i armen mange ganger. Som på det vi kan regne som dag 1 – eller “den første dagen” – da Dagsavisen skrev dette:

“Kjøttfri mandag og bilfritt sentrum? Endelig har vi politikere som våger å drømme.”

Under tittelen “En høyere himmel over hovedstaden” fortsatte teksten med:

“Det grønne opprøret har fått så stor kraft at det må kunne kalles en revolusjon. Gårsdagen i Oslo-politikken signaliserte noe så svimlende som en ny tid, en ny by, et nytt Oslo. Og ganske sikkert et nytt Norge. Med tro på det påstått umulige.”

De siste 1086 dagene har vi vist hva det vil si å prioritere klima og miljø først. Og det har vist seg å være så vanvittig mye mer enn vi kunne drømme om da vi stilte til valg i 2015. For nå kan vi legge verden til på den lista.

Hvem skulle trodd at vi bare etter to og et halvt år har fått på plass et klimabudsjett i Oslo, som har skapt oppmerksomhet over hele verden? Og at vi skulle bli invitert til FNs klimapanel første konferanse om byer. Det var helt uvirkelig å se at toppforskerne i klimapanelet, var så interessert i vårt klimabudsjett at de stod opp etter veggene for å høre fra oss i lille Oslo. Og tenk at Oslo har blitt kåret til Europas miljøhovedstad! Og det av selveste EU-kommisjonen, til tross for at vi ikke engang er med i EU. Det sier litt.

Og visste dere at den elsykkelstøtten vi innførte i Oslo, til 5 millioner kroner, skulle inspirere regjeringen i Sverige så mye at de like så godt bare kopierte ordningen vi hadde laget og nå bruker en milliard svenske kroner på det? Men det er jo kanskje ikke så rart siden Miljøpartiet De Grønne også styrer i Sverige. Over hele verden opplever vi at byer nå ser til Oslo og vårt arbeid for å gjøre byen grønnere og bedre på rekordtid.

Men det aller viktigste er jo endringene vi gjennomfører i byen gir resultater. For eksempel så var det 16 millioner flere kollektivreiser i Oslo i fjor enn året før. Det er den største veksten i antall kollektivreiser i Oslo i Ruters historie! Det vi ser i Oslo nå er at en halv million færre biler gjennom bomringen i Oslo hver eneste måned. Vi har etablert mer enn 10 nye blomsterenger som verner om det biologiske mangfoldet i byen. Og vi har skaffa 120 millioner kroner til friluftslivet! Og klimagassutslippene er nå på full fart nedover i Oslo.

Det føles litt som et eventyr.

Og det vi har lært er at det faktisk ER mulig å endre kurs raskt – men bare dersom vi tør å gjøre de prioriteringene som trengs.

God, faglig fundert miljøpolitikk fungerer, det – overraskende nok.

Det er altså ikke så veldig naivt å tro at vi kan redde verden. I Oslo gjennomfører vi radikal miljøpolitikk, i en fart som byen aldri har sett maken til. For eksempel har vi mangedobla sykkelveiutbyggingen! De ti årene før vi startet, ble det bygget 1,5 km sykkelvei i Oslo i året. De to siste årene har vi bygd nesten 20 km og i år skal vi sette ny rekord, og bygge 15 kilometer til! Vi har skaffa 50 milliarder mer til kollektivtransporten og er i full gang med den største utbyggingen av kollektivsystemet i Oslo siden t-banen ble bygget etter krigen.

Vi gjør byen hyggeligere og grønnere. Og i sommer får vi enda flere bilfrie områder blant annet ved Rådhuset sånn at det blir plass til flere blomster, benker og sånne ting som folk heller ønsker seg enn biltrafikk i byen. Vi tredobler utbyggingen av ladestasjoner for elbil i år og gir penger til å støtte 8000 ladestasjoner i borettslag.

Og vi har tatt tilbake makta over byutviklingen fra de private utbyggerne som Høyre ga fritt leide. I arbeidet med kommuneplanen har Hanna (E. Marcussen, byråd for byutvikling) gjennomført tidenes mest inkluderende prosess, og nå er endelig Oslos innbyggere med på å avgjøre hvordan byen skal vokse og utvikle seg framover. Snart kommer Hanna for å presentere resultatet, og det blir knallbra!

På havna har vi båten Pelikan som turer rundt og rydder plast i fjorden. Snart en undervannsdrone for å kartlegge forsøpling på havbunnen. Og vi har ikke minst innført forbud mot retusjert reklame på alle kommunens reklameflater slik at barn og unge i Oslo – og eldre for den del – skal slippe å bli bombardert med urealistiske kroppsidealer.

Jeg kunne bare fortsatt!

Men det viktigste er at grønn politikk gjør byen bedre for alle! Selv om det virker som Siv Jensen sliter med å forstå det, så er folk flest i Oslo faktisk ikke avhengige av bil. De reiser kollektivt, eller går eller sykler i byen. De elsker marka og fjorden og ønsker seg ikke flere biler i nabolaget sitt eller langs skoleveiene til barna sine, men de ønsker seg flere grøntområder og parker i stedet.

Erfaringene våre i Oslo viser så innmari godt hvorfor vi i Miljøpartiet De Grønne trengs – og nå trengs vi mer enn noen gang. Grønn politikk gjør hverdagen bedre, men vi ser at det krever politisk vilje å få det til.

Når Oslo er Europas miljøhovedstad neste år, vil verden se til Oslo som en ledestjerne innen moderne, seriøst og ambisiøst miljøarbeid. Allerede får Hanna og jeg mange invitasjoner hver eneste uke til ulike internasjonale arrangementer. Jeg må jo takke nei til de aller fleste. Men i forgårs holdt jeg et «webinar» for storbyer der byer som Barcelona, Cape Town, New York, Vancouver, Buenos Aires, San Francisco, Washington DC og flere andre deltok for å høre på.

Og samtidig som Høyre sutrer i Nettavisen over at plassen foran rådhuset skal bli bilfri i sommer, så har vi akkurat fått en forespørsel fra en stor delegasjon fra New York City som kommer til Oslo senere i år for å se på det miljøarbeidet vi gjør i byen. Høyre har jo ærlig talt alltid vært litt gammeldagse, men jeg lurer på om de ikke har blitt verre de siste årene. Nå fremstår de jo mer og mer som en interesseorganisasjon for bilpendlere fra Asker og Bærum. Vi får se hvor populært det blir i valget neste år.

Er det forresten noen som vet hvor Oslos IKEA butikker ligger?

Men for å være ærlig, så skvatt jeg litt da jeg skrudde på politisk kvarter en helt vanlig fredags morgen, og oppdaget at landets nest mektigste politiker, finansminister på femte året og partileder i Frp, varmet opp landsmøtet sitt ved å utpeke meg og Raymond – to lokalpolitikere i Oslo – som hovedfiender. Skal vi tro det som kommer ut av Frp om dagen, så består Oslo stort sett av en salig blanding av kriminelle innvandrere og gale MDG-politikere.

Men helt seriøst så synes jeg det er litt trist at vi har en regjering som tilsynelatende ikke forstår forskjellen på by og land. Over en tredjedel av Norges befolkning bor i de fem store byene. Dette er ekte mennesker med ekte behov, ikke bare “hipstere på løkka”. Da synes jeg det er utrolig arrogant når regjeringspartiet Frp mener at vi må fylle Oslo med biltrafikk fordi Norge er et langstrakt land.

Har de snakka med barn som har utrygge skoleveier i Oslo? Med folk som sliter med astma? Med syklister som sykler med hjertet i halsen? Eller med kollektivpassasjerene som stamper i kø? Vi i De Grønne vet at folk som bor forskjellige steder, har forskjellige behov.

Vi trenger flere ladestasjoner der folk er avhengige av bil, og flere sykkelveier der hvor det lønner seg å sykle. Dette er ikke motsetninger.

Men kjære Frp og kjære Siv: Vi tar gjerne utfordringen, vi. Problemet til Frp er at bypolitikken deres henger fast i 1950-tallet. Frp vil at styre byen på bilens premisser. Dette får jo noen rare utfall, og gjør at de ikke akkurat er partiet for folk flest i Oslo. Tenk at Frp er den fremste forkjemperen for å doble bompengeprisen for å kjøre inn til Oslo fra Bærum. Og de ikke vil bruke pengene på bedre kollektivtransport som folk flest bruke, men sløse dem bort på noe så idiotisk som en diger motorvei som vil pumpe flere biler inn i byen.

Nei, vi i De Grønne har andre ønsker for byen vår. Vi ønsker oss en by der barn skal kunne gå og sykle trygt til skolen og til fritidsaktiviteter. Vi ønsker oss en by der folk skal kunne åpne vinduene sine midt på tjukkeste Grünerløkka og høre fuglekvitter og lyden av lyden av vinden som blåser i trærne. Vi vil ta vare på skogen og på fjorden og på naturen. Og ikke minst vil vi ta vare på retten til de generasjonene som kommer etter oss, og som gjerne skulle hatt en klode som det var mulig å leve på.

Frp har hatt regjeringsmakt i fem år, men stadig sier de bare “vi må tørre å snakke om problemene”. Men i motsetning til Frp er ikke MDG er bare et parti for de som liker å snakke. Vi er et parti som gjennomfører politikken vår. I Miljøpartiet De Grønne gjennomfører vi det vi lover.

Nå er det et drøyt år til valgkampen er i gang for fullt. Det gleder jeg meg innmari mye til! Siden 2015 har vi bygget opp et grunnfjell av folkevalgte over hele landet. Det har vært tungt å sitte alene og lære seg jobben så og si på egenhånd uten mange andre å støtte seg på. Men nå føler jeg at vi er over en stor kneik.

Det er utrolig motiverende å se drivkraften i partiet om dagen. Det føler jeg på i Oslo der hvor jeg er i full gang med strategier og programarbeid, og jeg følte det da jeg fikk muligheten til å være sammen med MDGere fra Hordaland, Rogaland og Sogn og Fjordane for noen uker siden. Det er så inspirerende å høre hvordan våre representanter som sitter rundt i små og store kommuner over hele landet har funnet ut hvordan man får gjennomslag for masse bra grønn politikk og nå er supermotiverte!

Vi har kommet mange mil lenger enn der vi var i 2015 og det lover godt når vi nå skal jobbe for å stille knallgode lag på lister over hele landet. For nå er det to ting som gjelder og det er å lage knallgode programmer med den beste og mest faglig baserte miljøpolitikken i alle kommuner og fylker. Og det er å få stilt flest mulig, og best mulig lister!

Jeg håper at vi fortsetter skal være et parti som trekker til oss nye og spennende folk til å stå på lister. Men jeg håper også at så mange som mulig av dere som nå har erfaring, også blir med videre. For min egen del har jeg sagt fra til nominasjonskomiteen i Oslo MDG om at jeg gjerne vil fortsette. Jeg stiller meg til disposisjon for fire nye år, fordi jeg vil være med videre på dette grønne eventyret – og fordi jeg ikke vil la de som prøver å skremme oss bort, vinne.

Selv om vi har kommet langt i Oslo, så har vi veldig mye mer som vi har lyst til å få gjort. Blant annet får vi masse henvendelser fra nabolag som er lei av støy, ulykker, forurensning og trafikk rundt barna sine. Det er ingen jeg har snakket med som ønsker seg flere biler rundt skolene eller der de bor. En viktig oppgave framover er at vi må sørge for at alle barn i Oslo skal kunne gå og sykle trygt til skolen!

Vi må også vise at livet er bedre uten plast. Når regjeringen stritter imot et forbud mot engangsplast – så får heller vi da, i kommunene og lokalsamfunnene ta ansvar gå foran. Hvor bra hadde det ikke vært om alle våre grønne kommuner gikk foran og sluttet med unødvendig engangsplast?

Og så vet jo vi i Miljøpartiet De Grønne at klimakampen er vår tids største solidaritetssak. Vi ser allerede hvordan naturkatastrofer driver mennesker på flukt. Jeg tror folk i Oslo – og rundt omkring i Norge – er opptatt av at vi som har muligheten til det, skal gå foran – og vise at et liv uten klimagassutslipp i en grønn framtidsrettet by er en bedre, sunnere og hyggeligere liv enn i dag. Derfor vil vi i De grønne gjøre Oslo til den første byen som slutter med klimagassutslipp!

Nå har jeg både snakket og skrytt skrekkelig mye av Oslo i snart 20 minutter. Men hele poenget er: Dette får vi til fordi vi er Miljøpartiet De Grønne. Fordi vi driver et parti som sammen utvikler og gjennomfører god og ekte miljøpolitikk.

Kjære landsmøte,

Vi ser allerede konturene av hva valgkampen i 2019 kommer til å handle om. Frp og Høyre svartmaler hovedstaden, snakker ned innbyggerne våre, de reiser på safari til Groruddalen og de tvinger gjennom nye motorveier. Valget i 2019 – både i Oslo og over hele landet – kommer til å stå mellom de som er for en grønn politikk, og de som ikke er det.

Den kampen er vi klare for å vinne igjen!

I Helsinki og Amsterdam har våre søsterpartier over 20 % oppslutning! Vi sitter i regjering i Sverige. I Østerrike har De Grønne presidenten. Miljøpartiet de Grønne styrer i dag to av de tre største byene i Norge. Etter 2019 bør målet vårt være å styre alle de store byene, og ikke minst at vi også får se Norges første grønne ordfører!

Og skal vi klare det, er det bare en ting som gjelder:

Vi må grønne på!

Vil du vite mer?