Hermstad: – Hareide må bli en miljøhelt

Nasjonal talsperson Arild Hermstad åpnet De Grønnes digitale landsmøte med en kraftig appell til “feige politikere” om at satse riktig og grønt.

– Vi grønne må kreve en slutt på unnskyldninger fra feige politikere. La oss heller begynne med den omstillingen vi uansett må gjennom. For det er nettopp nå, når vi uansett må gjøre ting på helt nye måter og manøvrere oss ut av en krise, at vi må satse riktig: Vi må inn på en ny kurs. Løsningen på koronakrisen må også bli løsningen for natur og klima. Koronakur må også bli en klimakur, sa Hermstad.

Hermstad kristiserte fem bullshitargumenter i miljøkampen: at alle må med, at tiltakene kan påføre folk skam, at de ødelegger økonomien, at vi må vente på teknologien eller at vi «bare skal» gjøre masse annet først.

– Vi må omstille oss bort fra oljen fort som bare juling.

Hermstad rettet også kraftig kritikk mot statsminister Erna Solberg i sin tale.

– Oljeavhengigheten langs Vestlandskysten som jeg kommer fra, er dypt bekymringsverdig. Forrige uke kom en ny rapport som viser at Norge kan få en nedgang på opp mot 70 milliarder i oljeinvesteringer. Dette må vi ta innover oss. Det var et problem fra før, men det vi ser nå er en gamechanger for olje.

Hermstad vil at Norge skal bli det første utslippsfrie landet i verden.

– Nå trenger Norge andre bein å stå på. Vi må sikre våre egne barn og barnebarn en trygg framtid. Norge må løse den akutte krisen på en måte som ruster oss for fremtiden. Når selv ordføreren i oljebyen Stavanger etterspør investeringer i grønne industriprosjekter som havvind, karbonfangst og lagring, da må Erna Solberg lytte. Solberg bør lytte mer til næringslivet, men ikke til oljelobbyen.

– MDG setter en ny standard for miljøpolitikken

Hermstad mener det er De Grønne som har løsningene for de unge og for fremtiden.

– Overalt der vi er med å styre setter vi en ny standard for miljøpolitikken. Norske politikere har vært så utrolig feige. I årevis har de trodd at klimapolitikk er upopulært og usosialt. Men det stemmer ikke. Vår politikk gjør lokalsamfunnene bedre å bo i, gir renere luft, tryggere skoleveier, et bedre kollektivtilbud og et yrende næringsliv. Bedre for mennesker og miljø, rett og slett.

– Hareide må bli en miljøhelt

Hermstad har den siste tiden sittet forhandlinger om samferdselspolitikk i Oslo med samferdselsminister Knut Arild Hareide som miljøbyråd i Oslo. I går kastet staten kortene. Hareide stilte ultimatum. Enten så aksepterer byrådet en motorvei gjennom Bærum til 17 milliarder kroner, eller trekker statten støtte til ny T-bane og andre gode samferdselsprosjekter:

– Min oppfordring til Knut Arild i dag: Tenk på ungdommen, som streiker for klimahandling og en trygg fremtid. De vil ha T-bane, ikke motorveier. Jeg vil her og nå invitere deg til å være med på første spadetak for å bygge Fornebubanen senere i år. Kom igjen Knut Arild. Bli en miljøhelt. Det Norge nå trenger, er bedre og billigere kollektivtrafikk, mer tog og sykkelveier i hele landet, skredsikre fylkesveier og elektriske hurtigbåter. Ikke monsterveier til titalls milliarder.

Les Arild sin tale til landsmøte som PDF her!

Vil du vite mer?

Innstillinger