Ønsker bedre vegetartilbud

01. oktober 2012

Nasjonal talsperson Harald A. Nissen vil legge til rette for mer valgfrihet i kommunale kantiner. Foto: Klaudia Lech.

Verdens vegetardag: Folkevalgte i Miljøpartiet De Grønne har fremmet forslag om å innføre en kjøttfri dag i uken flere steder i landet, etter henvendelse fra Framtiden i Våre Hender og NOAH – for dyrs rettigheter. Får MDG gjennomslag vil folk i større grad enn før få muligheten til å velge et sunt og miljøvennlig tilbud i kommunale kantiner.

– Å bytte ut kjøtt med vegetarmiddag noen dager i uken er bra for miljø, dyr og folkehelse, sier Harald A. Nissen, bystyrerepresentant i Oslo og nasjonal talsmann i Miljøpartiet De Grønne.

Forslaget har blitt fremmet i Oslo, Trondheim, Bergen og Nesodden. Forrige onsdag vedtok Oslo bystyre at byrådet skal legge til rette for valgmuligheter mellom/kjøtt fisk og vegetarmat i kommunens kantiner.

– Selv om vårt opprinnelige forslag ikke fikk støtte er vi er glade for at bystyret har vedtatt å gi folk en valgmulighet – dette er politikk som vil bety noe for mange tror Harald A. Nissen.

Produksjon av kjøtt og andre animalske produkter står, ifølge Framtiden i Våre Hender, for omkring 18 prosent av de samlede klimagassutslippene og bidrar mer til den globale oppvarmingen enn hele transportsektoren.

– I de enkelte sammenhenger kan det virke som det betyr lite hva vi nordmenn gjør, men som et rikt samfunn på toppen av forbrukskjeden har vi et ansvar for å bidra til å få kjøttforbruket ned på et bærekraftig nivå. Vi er glade for å kunne feire verdens vegetardag med konkrete politiske resultater, sier Nissen.

I Trondheim ble forslag om en kjøttfri ukedag fremmet av Jan Bojer Vindheim (MDG) den 27.09 og oversendt til komitéen for helse og oppvekst. Det blir sluttbehandlet senere i høst. I Nesodden blir forslaget behandlet i midten av oktober, mens dato behandling av forslaget i Bergen ennå ikke er fastlagt.

Les forslaget fra Harald A. Nissen til Oslo bystyre her: http://www.sak.oslo.kommune.no/sru/rightframes.asp?bottomurl=utv_meetlist.asp%3Futv%3DB%26DB_Source%3D2

Les en oppsummering av debatten av NOAH – for dyrs rettigheter her.