Nominerer glemt konflikt til fredsprisen

05. februar 2014

Stortingsrepresentant Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne nominerer fredsforhandlingsutvalgene til filippinske myndigheter sammen med opprørsgruppen Moro Islamic Liberation Front (MILF) til Nobels Fredspris 2014, for innsatsen for en fredelig løsning på den over 40 år lange konflikten i Mindanao.

– Partene har blitt enige om en historisk fredsavtale, og vi mener det er viktig å støtte dem i arbeidet med å sette den ut i livet, sier Hansson.

Etter fire tiår med konflikt øyner det filippinske folket muligheten for en varig og rettferdig fred i det sørlige Filippinene. Avtalen gir det muslimsk-dominerte Mindanao økt selvstyre, og regulerer hvordan den politiske og økonomiske makten mellom sentralmyndighetene og sør skal deles.

– Prisen vil være en viktig anerkjennelse og støtte i en kritisk fase av fredsprosessen på det sørlige Filippinene, sier Hansson.

Hansson peker på at det fortsatt er skjær i sjøen. Avtalen må godkjennes av den filippinske kongressen, og elementer av opprørsgruppene ønsker ikke å slutte fred med myndighetene.

– Fredsprisen har mange ganger blitt gitt for å støtte opp under pågående fredsprosesser, for eksempel i Midtøsten. Konflikten på Filippinene er en glemt konflikt som ikke har fått mye oppmerksomhet, men som har ført til 3 millioner internt fordrevne og tatt livet av 150.000 mennesker. Nå er det viktig at det internasjonale samfunnet stiller opp for Filippinene, sier Hansson.

Engelsk begrunnelse for nominasjonen:

Oslo, 31st of January 2014

I hereby nominate the negotiation panels of the Moro Islamic Liberation Front (MILF) and the negotiation panel of the Government of the Republic of the Philippines (GRP) for the Nobel Peace Prize 2014, for their efforts to reach a peaceful settlement of the conflict in Mindanao. The panels are headed by Mohagher Iqbal and Miriam Coronel-Ferrer respectively.

For more than 40 years, armed groups in the Southern part of the Philippines, Mindanao, has fought for self-determination for the indigenous Moro people. The conflict has killed 150,000 people and displaced 3 million people since 2000, according to the Internal Displacement Monitoring Centre. One of the rebel groups, the Moro National Liberation Front (MNLF) signed a peace agreement with the government in 1996, creating the Autonomous Region of Muslim Mindanao (ARMM). However, a splinter group of the MNLF, the MILF, continued the armed struggle.

In October 2012, the MILF and the government agreed upon the Framework Agreement on the Bangsamoro, which aimed to establish an autonomous region in Mindanao that would replace the ARMM. The framework consists of four separate agreements or annexes, which deals with the transition, wealth-sharing, power-sharing and normalization.  The last of the four annexes was signed by the parties on the 26th of January 2014, which completes the comprehensive peace agreement.  It is now up to the Philippine Congress to ratify it.

The breakthrough in the peace negotiations is a tremendous step towards peace and development in the Southern Philippines, and will hopefully bring an end to an armed conflict that has ridden the country for four decades.  However, the peace agreement is vulnerable, and previous progress in the peace process has been followed by setbacks and return to hostilities. Therefore, it is paramount that the international community supports the parties in the implementation of the peace agreement.  By awarding the parties the Nobel Peace Prize, the Nobel Committee could extend their recognition of the efforts of the parties in reaching a peaceful resolution of the conflict.

Rasmus Hansson,

Member of Parliament for the Norwegian Green Party/Miljøpartiet De Grønne