Vil forby import av dun fra dyreplageri

30. november 2012

Den ulovlige dunproduksjonen er svært smertefull for dyrene og skaper åpne sår. Foto: Four paws / Farmwatch

Pressemelding: 30.11.12

Dagbladet kunne i dag fortelle om groteske forhold i fremstillingen av dunprodukter. – Å rive fjærene av levende fugler er langt utenfor det vi ville tillat i Norge, sier Harald A. Nissen, nasjonal talsperson for Miljøpartiet De Grønne.

Det er Dyrevernorganisasjonen «Four Paws» som har avdekket ulovlig plukking av fjær og dun fra levende gjess.- Dette er jo ren og skjær dyremishandling, sier nasjonal talsmann Harald A. Nissen.

MDG reagerer på at dunjakker og andre dunprodukter som selges i Norge kan stamme fra land som Ungarn, Polen, eller Kina, der praksisen med å plukke fjær fra levende gjess er spesielt utbredt.

– Norge bør innføre et forbud mot import av fjær som er produsert på denne måten. EU har hatt et slikt forbud siden 1998 og det er fullt mulig å produsere dun på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Forbrukerne bør kunne føle seg trygge på at denne typen produkter ikke dukker opp i norske butikker, sier Nissen.

Miljøpartiet De Grønne viser til dyrevernloven, som åpner for muligheten til å innføre forbud mot omsetning og produksjon av varer fra dyr.

– Med dagens lovverk kan myndighetene innføre strenge krav eller forbud mot import av for eksemel gåselever og levendeplukket dun, pels eller andre varer som er fremstilt på spesielt uverdige måter. Dette bør vi benytte oss av, sier talsperson Harald A. Nissen i MDG.

Levende plukking av dun foregår ikke i Norge, men det importeres dun som høyst sannsynlig kommer fra fugler som har blitt levende plukket.

Kontakt:
Harald Nissen, nasjonal talsmann, tlf 992 70 379