Vil farge Norge grønt

08. mai 2015

– Klimapolitikk har aldri vært viktigere for folk. Samtidig stiller De Grønne til valg over hele landet. Det er duket for at årets valgkamp blir klimapolitikkens gjennombrudd i norske kommuner, sier Hilde Opoku i sin tale til Miljøpartiet De Grønnes landsmøte.

Miljøpartiet De Grønne er denne helgen samlet til landsmøte i oljebyen Stavanger. I sin tale til landsmøtet tegner talsperson Hilde Opoku et bilde av et parti som står på tampen av sitt nasjonale gjennombrudd.

I 2011 kunne halvparten av befolkningen stemme på De Grønne i kommunevalget. Etter en formidabel innsats over hele landet bor nå 85 prosent av befolkningen i en kommune hvor De Grønne stiller liste.

– Vi kommer til å få over 200 lokale folkevalgte over hele landet. Det skal Norge få merke, sier Opoku.

Grønne resultater i Trondheim

Opoku er selv bystyrerepresentant for De Grønne i Trondheim, hvor partiet er en del av den styrende koalisjonen. I talen trakk hun frem en rekke konkrete eksempler på hvordan De Grønne allerede påvirker politikken i kommune-Norge.

Når ikke regjeringen tar det nødvendige ansvaret, skal vi være garantisten for at det grønne skiftet tas hjem – til Norges kommuner.

– De Grønne har presset frem en ambisiøs klimahandlingsplan med konkrete delmål, statusevalueringer og et eget klimaregnskap. Vi har i tillegg ført an for å ta vare på det historiske Trondheim, innført økologisk mat i oppvekstsektoren, tatt initiativ til å trekke kommunens fond ut av kull, og styrket fokus på psykisk helse i skolen, sier Opoku.