Vi skal bryte sperregrensen!

31. mai 2013

Mandatberegninger fra TV2 viser at De Grønne er inne på Stortinget fra Oslo for andre gang på kort tid. Nå skal partiet bryte sperregrensen på fire prosent.

På en fersk måling Norstat har gjort for Vårt Land dobler Miljøpartiet De Grønne oppslutningen fra 1,2 til 2,2 prosent.

Mandatberegninger fra TV2 viser at De Grønne er inne på Stortinget fra Oslo for andre gang på kort tid. Nå sikter partiet mot å bryte sperregrensen på fire prosent.

– Nå kommer vi som et lyntog på målingene. Mai har vært en rekordmåned for oss, og dette er antakelig den beste målingen vi har hatt noensinne. I år har velgerne, for første gang, en reell mulighet til å stemme et grønt parti på Stortinget, sier De Grønnes talskvinne, Hanna E. Marcussen.

Om valgresultatet blir som målingen blir Rasmus Hansson stortingsrepresentant fra De Grønne til høsten. Den tidligere WWF-lederen er De Grønnes toppkandidat i Oslo. Men Marcussen er tydelig på at partiet sikter høyere enn et direktemandat fra Oslo.

– Denne målingen gir oss i realiteten 3 prosent oppslutning. Sperregrensen er definitivt innen rekkevidde hvis vi klarer å bryte lydmuren i valgkampen sier Marcussen, som er partiets toppkandidat i Rogaland.

Hun viser til at bakgrunnstallene for målingen kan ligge langt høyre enn det resultatet som vises og forklarer dette med at målingen er nedjustert mot partiets valgresultat i 2009. Beregninger partiet har gjort viser at De Grønne, i snitt, ligger om lag et halvt prosentpoeng bedre an på målinger som vektes mot valget 2011 enn valget i 2009.

På bildet: Rasmus Hansson, Eva Joly, Hanna E. Marcussen og Harald A. Nissen. Foto: Monica Løvdahl