Vi gratulerer fredsprisvinneren

10. desember 2013

Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for Miljøpartiet De Grønne, gratulerer Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) som vinner av årets Nobels fredspris.

Generaldirektøren for OPCW, Ahmet Üzümcü, mottar prisen tirsdag på vegne av organisasjonen.

– Kjemiske og biologiske våpen er blant de mest grusomme våpnene menneskeheten har pønsket ut, og kan føre til store sivile lidelser. Det er svært positivt at innsatsen til OPCW anerkjennes gjennom tildelingen av Nobels Fredspris, sier Rasmus Hansson.

Han peker på at kjemiske våpen sjelden skiller mellom militære og sivile mål.

– Dette er den eneste typen militære våpen som utelukkende er rettet mot å skape død og lidelse for mennesker. Samtidig er det nesten umulig å skille mellom sivile og militære ofre når de brukes. Ofte er det sivile som rammes aller hardest fordi de er fullstendig uforberedt i møte med disse våpnene.

Han håper prisen kan føre til at det blir mer oppmerksomhet rundt OPCWs, innsats og at dette kan føre til at de gjenværende landene, som ikke har ratifisert avtalen, revurderer sitt standpunkt.

– Det er også viktig at verdenssamfunnet støtter opp om arbeidet med inspeksjoner og destruksjon. Miljøpartiet De Grønne tok derfor tidlig til orde for at Norge burde ta ansvar for å destruere kjemiske våpen fra Syria, sier Hansson.

Prisutdelingen finner sted på en seremoni i Oslo Rådhus tirsdag 10. desember hvor også Hansson vil være til stede.

Foto: Ross Graham, Creative Commons-lisens