Verdig prisvinner

11. oktober 2013

Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for Miljøpartiet De Grønne, gratulerer Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) som vinner av årets Nobels fredspris.

– Kjemiske og biologiske våpen er blant de mest grusomme våpnene menneskeheten har pønsket ut, og kan føre til store sivile lidelser. Det er svært positivt at innsatsen til OPCW anerkjennes gjennom tildelingen av Nobels Fredspris, sier Rasmus Hansson.

Han peker på at kjemiske våpen sjelden skiller mellom militære og sivile mål.

– Dette er den eneste typen militære våpen som utelukkende er rettet mot å skape død og lidelse for mennesker. Samtidig er det nesten umulig å skille mellom sivilie og miltære ofre når de brukes. Ofte er det sivile som rammes aller hardest fordi de er fullstendig uforberedt i møte med disse våpnene.

Han håper prisen kan føre til at det blir mer oppmerksomhet rundt OPCWs, innsats og at dette kan føre til at de gjenværende landene, som ikke har ratifisert avtalen, revurderer sitt standunkt.

– At våpnene nå har blitt brukt i Syria viser at verden trenger OPCW for å følge opp det internasjonale forbudet mot kjemiske våpen (Chemical Weapons Convention) gjennom inspeksjoner og destruksjon, sier Hansson.

Foto: Johannes Granseth / Nobels Fredssenter