– Venstre og KrF kullseiler i klimapolitikken

27. februar 2014

Onsdag torpederte Venstre og KrF forslaget om å trekke Oljefondet ut av kull. Miljøpartiet De Grønne mener Venstre og KrFs kapitulasjon for Høyre og FrP – og enda verre – den internasjonale kullobbyen, som besøkte Stortinget dagen før, er en klimapolitisk skandale.

– Venstre og KrF kullseiler ved Stortingets første store klimamulighet, dagen etter at den globale kullobbyen var på besøk. De velger Siv Jensen og FRP fremfor miljø og klima, sier stortingsrepresentant Rasmus Hansson.

Ville heller felt regjeringen

Hansson mener dette bekrefter at blokkpolitikken er en trussel mot klimapolitikken, slik De Grønne advarte mot i forrige valgkamp. Han mener jordens klima bør være viktigere enn regjeringens samarbeidsklima og sier at De Grønne ville ha valgt å sette hardt mot hardt og heller felt regjeringen over denne saken.

– Forslaget om å trekke oljefondet ut av kull, som det opprinnelig var flertall for på Stortinget, er at av de mest betydningsfulle klimatiltakene vi kan gjøre. Nå er dette unike grønne initiativet i det blå, sier Hansson. Det kunne ikke vi forhandlet vekk.

Forslaget ville flyttet enorme mengder kapital vekk fra fossilselskaper. Det ville også gjort at det ikke lenger fantes noen holdbare argumenter for å ikke trekke Oljefondet ut av en annen klimaversting, nemlig oljesand.

Hvis ikke dette, hva?

– Hvilke miljøsaker vil Venstre og KrF prioritere når de ikke prioriterte denne? spør Hansson.

Som VG skrev før helgen, er det stor internasjonal oppmerksomhet rettet mot hva Norge gjør i denne saken. En rekke organisasjoner i Australia har skrevet brev til finansministeren og bedt om at oljefondet selger seg ut av gruveselskapet Whitehaven Coal, som er i ferd med å åpne en ny enorm kullgruve i Australia. At internasjonal kullobby besøker Stortingets finanskomité når vi vurderer å trekke oljefondet ut av kull viser tydelig at dette har betydning.

Det første Miljøparitet De Grønne gjorde på Stortinget var å legge fram et forslag om å trekke oljefondet ut av kull. Vi har jobbet kontinuerlig med denne viktige klimasaken siden da.

Foto: Coal Power Plant av Bruno D Rodrigues. CC BY-NC-SA.