– Venstre burde stilt miljøkrav tidligere

29. november 2016

Tirsdag 29. november, på overtid av overtiden, ble det kjent at Venstre bryter budsjettforhandlingene med Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti. – Erna Solbergs største tabbe er at hun har undervurdert både alvoret i klimaendringene og den politiske viljen til å gjøre klimakutt. Hareide må passe seg for samme felle, nemlig å undervurdere sprengkraften i klimasaken, sier Rasmus Hansson.

Hansson minner om at klimasaken historisk sett har vært svært viktig for Kristelig Folkeparti.

– Hareide drømmer om et sterkt sentrum. Da bør han huske at det var miljøsaken som løftet KrF og sentrumspartiene på slutten av 90-tallet og gav oss to KrF-statsministre med Bondevik. Nå hviler det er svært tungt ansvar på KrF for å sikre at regjeringens budsjett likevel blir et grønt budsjett, fortsetter han.

Hansson viser til at Venstre har hatt en feilslått strategi de siste tre årene. De Grønne har tidligere tatt til orde for en grønn allianse som et alternativ.

Miljøpartiet De Grønne har respekt for at Venstre nå bryter budsjettforhandlingene fordi de ikke får nok gjennomslag for miljø, men vi er overrasket over at bruddet kommer på så små miljøsaker så seint i perioden og i forhandlingene.

Hansson mener et grønt budsjett må oppfylle klimamålene, men også gjøre mye mer.
Dette er MDGs hovedkrav til et 2017-budsjett for et grønt skifte:

o   Oppfyll klimaforliket og EU-forpliktelsene mot 2030 for både transport- og oljesektoren, med klimabudsjett for alle sektorer.

o   Flytt oljesubsidiene til grønne næringer. Full satsing på de nye grønne næringene.

o   Gjør den grønne hverdagen mer lønnsom for vanlige folk enn den forurensende hverdagen.

o   Et stort løft for norsk natur.

o   Start arbeidet med å gjøre forbruket i Norge bærekraftig.

Norge skal ikke bare være det beste landet i verden, men også FOR verden

Rasmus Hansson

Nasjonal talsperson og 1. kandidat i Akershus

Våre 3 hovedsaker