Velkommen Solheim!

16. september 2011

Foto: Utenriksdeptartamentet (Creative Commons)

SV-politiker og miljøvernminister Erik Solheim la den 15. september fram sin plan for hvordan SV skal gjenreise seg som parti. SV skal bli grønnere og kopiere oppskriften til De Grønne i Europa for å kapre borgerlige velgere.

Vi kan glede Erik Solheim med at det allerede finnes et grønt parti i Norge som ble stiftet i 1988, og ønsker han hjertelig velkommen inn i Miljøpartiet De Grønne. Uttalelsene han kommer med i Klassekampen tyder på at han er helt på linje med oss politisk, og at han vil føle seg hjemme i et parti som tenker uavhengig av blokkene. Vi er en del av The European Green Party med personligheter som Daniel Cohn-Bendit og Eva Joly, og skiller oss klart fra den røde og blå blokken i EU-parlamentet. I Sverige er vårt søsterparti Miljöpartiet som er tredje største parti i Riksdagen, mens SVs søsterparti er Vänsterpartiet.

De Grønne i Norge opplever en kraftig medlemsvekst, og har gjort sitt beste kommunevalg noensinne. Med Solheims politiske engasjement, kunnskap og kompetanse vil han være en viktig ressurs i arbeidet med å bygge et sterkt grønt parti til stortingsvalget om to år. Er han interessert, sender vi gjerne en medlemskontingent.

Harald A. Nissen og Hanna E. Marcussen, talspersoner for Miljøpartiet De Grønne i Norge

På trykk i Klassekampen 16. sep. 2011