Velkommen til Norge, Dalai Lama

07. mai 2014

Ved å la seg presse av Kina, har regjeringen mistet kontakt med vår solidariske ryggrad, sa Rasmus Hansson i en appell på støttemarkeringen for Dalai Lama foran Stortinget tirsdag, 29. mars. Se NRK-sak om markeringen.

Dalai Lama i Norge 2014

Bilde av Stephanie og Birger Otto Libell

Da Kina invaderte Tibet, var det ikke tvil i det norske folk: Vi sto sammen med tibetanerne. Vi visste hva det dreide seg om når et stort og mektig folk tok friheten fra et lite og fattig folk. Det var ikke lenger siden 1940 enn at dette satt i ryggmargen til alle nordmenn.

I år feirer vi grunnlovsjubileum. Det er blitt brukt millioner på at folk skal huske hva det kostet å kjempe for vår selvstendighet. Samtidig har den norske regjering offisielt valgt å stenge døra for et menneske som bruker all sin tid på å reise rundt og åpne døra inn til folks hjerter, ved å snakke om medfølelse, menneskerettigheter og ikkevold. Man trenger ikke å være en opplyst Buddha for å skjønne at dette er galt.

Ved å la seg presse av Kina, har regjeringen mistet kontakt med vår solidariske ryggrad. Det viktigste nå er å vise Dalai Lama den varmen og den ubrutte solidariteten som vi står for i Norge – at vi står opp for det som er rett. La oss gi kortsiktige politikere en lekse om hva nordmenn egentlig mener om solidaritet, menneskeverd og rettferdighet. Velkommen til Norge, Dalai Lama!

Rasmus Hansson
Stortingsrepresentant og nasjonal talsmann, Miljøparitet De Grønne

Rasmus har stilt utenriksminister Børge Brende to kritiske spørsmål om Dalai Lama-besøket under Stortingets spørretime: