Varslere: Demokratiets helter

04. juli 2013

UDI har avslått asylsøknaden til Edward Snowden, men den norske avdelingen av menneskerettighetsorganisasjonen PEN, krever at søknaden behandles på nytt. De Grønne i Norge står sammen med sine søsterpartier i Tyskland, Frankrike og Finland og ønsker Snowden velkommen som en helt.

– Når vi i Norge avslår denne typen asylsøknader på grunn av teknikaliteter, er det tydelig at vi må gå grundig gjennom regelverket. Det internasjonale samfunnet kan ikke fortsette å la helter som Vanunu, Manning og Snowden i stikken. Norge må gå foran og beskytte varslere hvis vi mener alvor med å være en rettsstat tuftet på menneskerettighetene sier Hanna E. Marcussen, nasjonal talsperson for Miljøpartiet De Grønne.

Trussel mot demokratiet

Hanna, som også er styremedlem i Elektronisk Forpost Norge (EFN) og Digitalt Personvern, mener det internasjonale samfunnets behandling av Snowden er en trussel mot demokratiet.

– Det er alvorlig når mennesker som avslører statlige lovbrudd ikke kan føle seg trygge. Snowden har avslørt grove overtramp mot folkets grunnleggende rettigheter, og mot EUs sikkerhet. Derfor mener De Grønne i Finland, Tyskland og Frankrike at Snowden må få asyl i Europa. Vi støtter våre søsterpartier fullt ut, sier Marcussen.

Avsløringene om amerikansk overvåkning av EU har vekket sterke reaksjoner i Europa. Tyske politikere har brukt ord som «den kalde krigen», «Stasi» og «Gestapo» for å beskrive hva de mener om avsløringene. Øyvind Solum, 1. kandidat for De Grønne i Akershus, mener det er en skandale at Snowdens søknad ble avvist.

Tøffe forhold for varslere i USA

– Vi vet at USA både har dødsstraff og bedriver tortur, og at Snowden i den situasjonen han er i umulig kan sette seg på flyet til Norge for å levere en søknad på forskriftsmessig måte, sier Solum.

Han mener forholdene for varslere blir stadig tøffere i USA og peker på at Obama-administrasjonen har etterforsket flere varslere enn noen tidligere amerikansk regjering.

– Når man ser hvordan de har holdt Bradley Manning fengslet uten lov og dom i tre år, under forhold FN omtaler som tortur, får man ærefrykt for alt Snowden har risikert – Snowden har vist hvordan amerikanske myndigheter begår dramatiske overtramp mot borgerrettighetene til folk i hele Europa. Hvis vi så ikke kan stå opp og si ja til asylsøknaden hans, viser vi samtidig at vi ikke mener alvor når vi ellers snakker om verdien av menneskerettigheter rundt om i verden, sier Solum.

Han får støtte fra Tom Sverre Tomren, 1. kandidat for Miljøpartiet De Grønne i Hordaland:

– Snowden har varsla om et lovbrudd som rammer alle som brukar internett. Det vil si oss alle. Det skulle bare mangle at vi tar imot han. Han bør tas i mot som en helt. En mann som har satt fokus på overvåkingen som går for seg skal takkes, ikke straffeforfølges.

Norge må også verne egne varslere

Miljøpartiet De Grønne mener det heller ikke i Norge er trygt nok å være varsler.

Blant eksemplene på varslere som har angret seg i etterkant er Per-Yngve Monsen, som avslørte den største korrupsjonsskandalen i Norge, og Ole Johan Sivertsen, som avslørte kritikkverdige forhold i Oslo fengsel.

– Vi mener det er avgjørende at vi styrker varslervernet, slik at alle som kan avsløre korrupsjon, lovbrudd og annet kritikkverdig tør å legge informasjonen fram for offentligheten. Uten gjennomsiktighet visner demokratiet, sier Hanna E. Marcussen.

Marcussen har liten tro på at regjeringen vil gjøre kuvending i Snowden-saken, men håper på en bredere debatt om situasjonen for varslere i tiden som kommer.

– Vi ønsker å takke Edward Snowden for tjenesten han har gjort EU og alle som bruker nett-tjenester basert i USA, og utfordrer regjeringen til å ta en ekstra kikk i speilet og spørre seg selv hva de vil at Norge skal være kjent for i framtiden; en frihetens havn eller en sparkende støvel, avslutter nasjonal talskvinne Hanna E. Marcussen.

Miljøpartiet De Grønne vil også benytte anledningen til å gi vår støtte til kampanjen Respect my Privacy fra De Grønne partiene i EU-parlamentet, og den amerikanske kampanjen Restore The Fourth.

Les også tankene Hanna Marcussen gjorde seg rundt PRISM, DLD og den nye åndsverksloven i forbindelse med stemmerettsjubileet.

Illustrasjon: Trond Ivar Hansen