Uredelig av Ola Borten Moe

22. august 2011

Foto: Håkon Sparre

Miljøpartiet De Grønne reagerer kraftig på olje- og energiminister Ola Borten Moes uttalelser i dag om at pelsnæringen ikke kommer til å avvikles. Til Dagsavisen sier Borten Moe at debatten har vært for mye preget av følelser og har vært dominert av smale pressgrupper.

– For oss fremstår Borten Moes uttalelser som kunnskapsløse og uredelige, sier Hanna E. Marcussen, nasjonal talskvinne for Miljøpartiet De Grønne.

Den Norske Veterinærforening anbefaler en avvikling av pelsnæringen, og flertallet i befolkningen støtter dem. Blant annet viser en undersøkelse Opinion utførte i 2010 for Dyrebeskyttelsen at 62% er mot og kun 15% er for pelsdyroppdrett.

– Vi opplever Borten Moes uttalelse som arrogant overfor veterinærenes fagkunnskap og majoriteten av den norske befolkning. Her snakker vi ikke om en debatt drevet av følelser eller smale pressgrupper, sier Marcussen.

De Grønne understreker at pelsnæringen har vist seg ute av stand til å ta vare på dyrevelferden etter å ha fått advarsel gang på gang.

– Å holde streifedyr som rev og mink i små nettingbur skaper frustrasjon og redsel som ikke kan trøstes med noen centimeter større bur eller et tilsyn ekstra om dagen. Vi håper derfor Arbeiderpartiet og SV ikke ofrer denne viktige saken i Landbruksmeldingen, men står fast på kravene fra egne landsmøter, sier Marcussen.