Til dugnad for Syria

23. april 2015

Vi står ovenfor den største flyktningkatastrofen i moderne tid. Derfor vil De Grønne nå oppfordre kommunenorge til dugnad for Syria.

Den humanitære situasjonen i Syria utgjør den største flyktningkatastrofen i moderne tid. Ødeleggelsene er enorme og behovene akutte, blant annet for rent vann, mat, husly og helsehjelp.

– Denne debatten handler om mer enn penger, den handler om hvilken atmosfære vi diskuterer menneskeskjebner i, sa nasjonal for De Grønne Rasmus Hansson under partilededebatten 17. august 2015.

De Grønne mener at vi nå må appellere til dugnadsånden i kommunenorge, og trå til for å hjelpe flere flyktninger. Frivillige lag og organisasjoner, næringsliv og det politiske miljøet må gå sammen.

Ekstraordinær katastrofe

På 1990-tallet tok Norge på kort tid imot titusener av bosniere på flukt fra en kritisk situasjon. Nå er det Syria som brenner, og vi må hjelpe til. Istedenfor å se etter grunner til at det ikke skal være mulig å ta i mot flere, må vi heller tenke kreativt på hvordan vi kan gi flere syrere beskyttelse og tak over hodet.

– Vi kommer til å ligge på et høyt nivå av flyktninger i mange år framover, og det må vi være klar over, sa Hansson.

Land som Sverige og Tyskland har allerede tatt imot flere titusener syriske flyktninger. Dette er en ekstraordinær katastrofe, der vi må ta i bruk ekstraordinære løsninger for å huse flyktninger. Vi kan ikke være så byråkratiske at absolutt alt skal være på plass fra dag 1. Det var det heller ikke da vi hjalp folk fra krigene på Balkan.

Politisk dugnad

De Grønnes lokallag i Ålesund har allerede tatt initiativ til en politisk dugnad for å finne løsninger slik at kommunen kan gi husly til flere flyktninger. Nå håper De Grønne at mange rundt omkring i Norge tar liknende initiativ, på tvers av politiske skillelinjer.

De Grønne var tidlig ute med å støtte hjelpeorganisasjonenes krav om å ta imot 10.000 syriske flyktninger over to år på grunn av den ekstraordinære situasjonen. Forliket mellom Høyre, Ap, Sp, Krf, Venstre og De Grønne resultert i 8.500 flyktninger over to år. Vi mener dette best kan oppnås ved å gi kollektiv beskyttelse, det vil si at denne gruppa får status som kvoteflyktninger med midlertidig opphold.

Regjeringen må handle

Å gi syrerne «midlertidig kollektiv beskyttelse» etter utlendingsloven betyr ikke at alle syrere automatisk får opphold. Det er begrenset, og opptil tre år. Etter tre år må disse søke om asyl på vanlig måte, og få søknadene sine individuelt behandlet.

Det er regjeringen som må ta avgjørelsen om å gi kollektiv beskyttelse til syrerne. De Grønne oppfordrer dermed statsminister Erna Solberg til å vise handlekraft, og gjøre det som er nødvendig for å hjelpe mennesker i en desperat situasjon. Det handler om liv og død, og Norge må ta sin del av ansvaret.