Tid for grønt taktskifte i Trondheim

19. juni 2015

Miljøpartiet De Grønne nær dobler sin oppslutning i Trondheim i en ny meningsmåling. Målingen gir partiet 8,7 prosent av stemmene og seks bystyrerepresentanter i trønderhovedstaden.

I en fersk måling fra Respons for Adresseavisen får Miljøpartiet De Grønne hele 8,7 prosent. Om målingen holder helt fram til valgdagen, vil De Grønne få seks av 67 representanter i bystyret:

– Dette bekrefter at valget kan gi oss et gjennombrudd over hele landet. Slike resultater vil gi et reelt taktskifte i miljøpolitikken. Vi går til valg på å gjøre Trondheim til en europeisk grønn foregangsby, på linje med Freiburg, som er kjent for sine innovative løsninger, sier Hilde Opoku, nasjonal talskvinne for Miljøpartiet De Grønne og varaordførerkandidat i Trondheim.

Opuku skriver mer om dette i en kronikk som er tidligere publisert i Klassekampen, og som nå ligger på hennes blogg. Her kan dere lese mer om hvordan De Grønne vil skape grønnere lokalsamfunn med økt livskvalitet.

Grønt siden 1991

Miljøpartiet De grønne har vært representert i Trondheim bystyre siden 1991. Siden 2003 har partiet vært en del av det styrende flertallet i byen. Ved forrige kommunevalg fikk Trondheim MDG 2,6 prosent og to bystyrerepresentanter.

– Vi har vært en del av et samarbeid i mange år og har oppnådd mye til tross for at vi har vært et miniparti. Med betydelig økt oppslutning vil vi samtidig kreve betydelig økt gjennomslag for en grønnere politikk i Trondheim, sier Opoku.

Forholder seg blokkuavhengige

I trønderhovedstaden har De Grønne samarbeidet med Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV siden 2003.  Som nest største parti i flertallskostellasjonen, ville De Grønne få varaordføreren om Ap og ordfører Rita Ottervik beholder makten. Men Opoku holder fast ved at de vil samarbeide med de partiene som tilbyr mest på miljø og klima:

– Det er gjennomslaget for politikken vår som avgjør om vi vil videreføre dagens samarbeid, eller vurdere andre samarbeidspartnere, sier Opoku.