Stortinget har latt seg presse av Statoil

07. juni 2013

Rasmus Hansson, 1. kandidat for Miljøpartiet De Grønne, reagerer sterkt på at Stortinget har latt seg presse av Statoil i utbyggingen av gassfeltet Aasta Hansteen.

Et stort flertall på Stortinget sa i dag ja til utbygging av Aasta Hansteen, et omstridt gassfelt som vil gi store utslipp av CO2. Miljøorganisasjonen Bellona mener feltet ikke vil være lønnsomt å drive, men miljø- og energikomitéen følte seg presset til å si ja fordi Statoil allerede bundet seg til kontrakter til 20 milliarder.

Rasmus Hansson, 1. kandidat for Miljøpartiet De Grønne, er enig med kritikken fra Bellona og reagerer sterkt på at Stortinget har latt seg presse.

– Flertallet hadde ikke guts nok til å utfordre oljenæringen, og feiget ut fordi de er redde for erstatningskrav til staten. Er det Statoil eller Stortinget som bestemmer norsk energipolitikk?

Han mener det er uansvarlig og risikabelt av Stortinget å åpne gassfeltet, som vil slippe ut 218 000 tonn CO2 i driftsfasen.

– Hvis Europa lykkes med å fase ut fossilt til fordel for fornybart vil det ikke være noe marked for denne gassen, og investeringen blir verdiløs. Vi kan ikke planlegge ut i fra at verden skal mislykkes i å nå klimamålene.  sier Hansson.

Foto: Monica Løvdahl