Stopp SOPA og PIPA

18. januar 2012

Nye amerikanske lovforslag vil legge en demper på det frie internett.

De Grønne stiller seg bak de mange kritiske røstene mot de to kontroversielle lovforslagene Stop Online Piracy Act (SOPA) og Protect Intellectual Property Act (PIPA). De er utformet på en slik måte at det vil kunne ramme nærmest alt annet enn piratkopieringen de tilsynelatende skal bekjempe.

– Vi vil sikre nettbrukere både ytringsfrihet og personvern, nasjonalt og internasjonalt, sier Hanna E. Marcussen, nasjonal talskvinne i Miljøpartiet De Grønne.

– Disse lovforslagene er for brede, og for vage, til at konsekvensene av innføringen kan forstås til fulle. Likevel er det urovekkende muligheter hvis de blir innført, forklarer hun.

Det amerikanske justisdepartementet og opphavsrettseiere vil kunne be om rettsordrer for å blokkere betalingsformidlere (VISA, PayPal, MasterCard osv,) og stoppe nettbaserte annonsenettverk fra å gjøre forretninger med utenlandske nettsteder som anklages for brudd på opphavsrett.

Nettsider som blir anklaget for å bryte opphavsretten kan bli summarisk blokkert av nettleverandørene.

Lovforslagene oppretter i praksis et USA-styrt globalt sensursystem. Dette vil true fri dialog og informasjonsflyt på Internett. For eksempel vil de, ifølge EFF, kunne gjøre Proxy-servere (viktige redskap for å unngå sensurmyndigheter i en rekke regioner) ulovlige. At en amerikaner bruker en utenlandsk nettjeneste vil kunne være nok til at USA anser seg å ha jurisdiksjon over domenet.

SOPA / PIPA er også en trussel mot friprog og åpen kildekode-bevegelsen, og vil forårsake en rekke tekniske og sikkerhetsmessige problemer, blant annet vil de fragmentere internetts grunnleggende infrastruktur, DNS-serverne.

– Miljøpartiet De Grønne mener et fritt internett er en av de viktigste demokratiserende kreftene i verden i dag. Den friheten må beskyttes, avslutter Marcussen.