Kollektivreisende betaler for skatteletter til de rike

12. oktober 2017

Regjeringens statsbudsjett er usolidarisk, udemokratisk og gjør klimastyring umulig, mener nasjonal talsperson i De Grønne, Une Aina Bastholm. Hun reagerer på kutt til kollektivreiser, flyktninger og dyrevern.

– Det som er mest alvorlig i dette statsbudsjettet, er at regjeringen øker momsen på kollektivtransport og gjør det dyrere å reise med buss, tog og t-bane for mange, sier nasjonal talsperson i De Grønne, Une Bastholm.

I statsbudsjettet for 2018 økes den laveste momsen fra 10 til 12 prosent. Regjeringen sier de vil forsøke å legge til rette for kompensasjoner, men gir ingen garanti for at det vil skje alle steder i landet.

– Da regjeringen gjorde det samme i fjor, tapte Oslo 23 millioner kroner på dette. Det er trist at regjeringen kutter i gulrøttene som skal få folk til å velge mer miljøvennlig, sier Bastholm.

Hun mener det er kollektivreisende som nå må betale prisen for at de rikeste skal få skattelettelser. Mens de med inntekt mellom 150.000 og 350.000 kroner får null i skattekutt, får de med inntekt over én million kroner 1800 kroner i skattekutt, blant annet på grunn av kutt i formuesskatten.

– Dette er et usolidarisk budsjett, på grunn av fordelingsprofilen, på grunn av smålige kutt til redningsoperasjoner for flyktninger som reiser over Middelhavet og kutt i antall kvoteflyktninger, og fordi solidaritet med framtidige generasjoner handler om at vi politikere i dag gjør vårt for å hindre klimaendringer.

Statsbudsjettet gir ingen oversikt over hvor mye klimagasser budsjettet vil kutte.

– Alle partier snakker om at klima er en av vår tids største utfordring. Da er det alvorlig og udemokratisk at budsjettet mangler både et klimaregnskap og et klimabudsjett, og ikke gir Stortinget informasjon om regjeringen er i rute med klimakuttene. Det gjør klimastyring umulig.

Bastholm reagerer også på at regjeringen kutter støtten til over 30 organisasjoner som jobber for dyrevern, miljø, økologisk mat, villaks og solidaritetsarbeid.

– Regjeringen syns det er viktig å opprettholde støtten til organisasjoner som Human Rights Service, som er med på å spre fremmedfrykt i Norge, mens solidaritet, miljø og dyrevern tydeligvis er mindre viktig. Det er trist, sier Bastholm.

Våre 3 hovedsaker

Hold deg oppdatert på vårt grønne arbeid