Statoil ut av tjæresand!

14. mai 2014

I dag avholdes Statoils generalforsamling. Miljøpartiet De Grønne har fremmet forslag i Stortinget om at regjeringen skal trekke Statoil ut av tjæresand. Forslaget kan nå få flertall.

– Miljøpartiet De Grønnes forslag om å trekke Statoil ut av tjæresand slår sprekker i Stortingets oljeflertall. Arbeiderpartiet er på gli, og da ryker flertallet for Statoils tjæresand-eventyr, sier stortingsrepresentant Rasmus Hansson.

De Grønne har allerede følge av Venstre, KrF og SV. Det er nå full splittelse i Arbeiderpartiet på tjæresand. På mandag var Erin Sund, leder i Rogaland Ap, ute i Stavanger Aftenblad og krevde at «Statoil må ut av tjæresand». Også AUF, Oslo og Rogaland Arbeiderparti støtter dette.

– Jonas Gahr Støre vet at når han vil trekke Oljefondet ut av noen få kullmilliarder blir det meningsløst å forsvare statseide kjempeinvesteringer i klimaverstingen tjæresand, sier Hansson.

Debatten av forslaget i komiteen er allerede igang og innstillingen avgis 22. mai. Forslaget skal debatters i Stortinget på verdens miljødag 5. juni.

– På Statoils generalforsamling vil presset mot tjæresandprosjektet bli større enn noen gang, sier Hansson.

På generalforsamlingen deltar Torfinn Ingeborgrud, bystyrerepresentant for De Grønne i  Stavanger, Bente Bakke, tidligere stortingsrepresentant for Høyre og  Lage Nøst, nasjonal talsperson for partiets ungdomsorganisasjon Grønn Ungom. Alle skal tale.

– Grønn Ungdom forventer at AUF vil presse på for at moderpartiet skal støtte forslaget om å trekke Statoil ut av tjæresand, som behandles i Stortinget 5. juni. Kan AUF virkelig godta at moderpartiet ønsker å videreføre en slik uansvarlig og usolidarisk virksomhet? I så fall vil de ha mistet all troverdighet i klimaspørsmål, sier Nøst.

De Grønne deltar på generalforsamling for femte år på rad med følgende politikere: Lage Nøst (talsperson for Grønn Ungdom), Torfinn Ingeborgrud (bystyrerepresentant, Stavanger MDG) og Bente Bakke (tidligere stortingsrepresentant Høyre, nå MDG). De vil ta ordet under forsamlingen.

Mer informasjon om konferansen
Statoils generalforsamling starter i Stavanger i dag kl17:00, med demonstrasjoner fra De Grønne, Grønn Ungdom, Greenpeace og Natur og Ungdom og Besteforeldrenes klimaaksjon fra kl15:00.

Forslagene som blir fremmet under omhandler:

• Utvinning av tjæresand i Canada.
  • Statoils aktivitet i Arktis.
  • Pågående produksjon og nye prosjekter i «diktaturer med utbredt korrupsjon.»