Statoil er historisk klimaversting: – Det er ikke til å leve med

22. november 2013

En ny analyse publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Climatic Change og rapportert av The Guardian viser at to tredjedeler av alle klimagassutslipp fra industrialiseringen til i dag stammer fra kun 90 firmaer. Statoil ligger på 32. plass på denne lista, og oljefondet har investert 163 milliarder kroner i halvparten av disse «klimaverstingene».

Det positive blekner

– Norge har mye å være stolt av, men det blekner i forhold til dette, sier Miljøpartiet De Grønnes talsperson Hanna E. Marcussen. Hvis vi vil ha noen som helst troverdighet som miljønasjon og i framtidige klimaforhandlinger må vi straks trekke oss ut disse investeringene og begynne å bruke kompetansen i Statoil til å skape teknologi som er bærekraftig både for miljøet og vår egen økonomi.

Det er ikke mer enn to måneder siden den nyeste rapporten fra FNs klimapanel (IPCC) konkluderte med at vi nå er 97% sikre på at klimaendringene er menneskeskapte. Siden det har vi sett hvordan  millioner har blitt rammet, og minst 4000 drept, av en av tidenes største tyfoner på Filipinene. Også her i Norge har vi blitt rammet av ekstremvær som har skapt problemer. Dette er en smakebit på det klimaforskerene sier vi vil se mer av framover.

Vi lar andre lede framtida mens Statoil lever i fortida

– Statoil er verdensledende på å sette opp installasjoner til havs. Men isteden for å bruke vår kompetanse til å til å skape et nytt industrieventyr med havvind, gir vi fra oss ledertrøya, og jobbene, til andre land, som Danmark. Isteden skal Statoil bruk 21 milliarder kroner på å finne enda mer olje, selv om vi må la 2/3 av det vi vet om ligge.

– Det er ikke til å leve med at vi eier ett av verdenshistoriens mest skadelige selskaper. Det er på tide for staten å ta aktivt eierskap i Statoil og ikke la dem fortsette å leve i fortida sier Hanna E. Marcussen

Ifølge Naturvernforbundet har oljefondet investert 163 milliarder kroner i 44 av de 90 historiske klimaverstingene. Det vil lønne seg på alle måter å trekke disse investeringene mener Marcussen.

– Fler og fler økonomer snakker om den kommende karbonboblen som vil gjøre investeringer i fossilt verdiløst når vi får en bindende klimaavtale, eller når klimaendringene tvinger oss til å fornye oss.

En unik vinn-vinn-vinn-mulighet

– Tenk hva disse 163 milliardene kunne utrettet om vi investerte dem i grønne prosjekter i fattige land, hvor den økonomiske veksten er kraftigst og behovet størst. Da ville vi bidratt til en bedre verden her og nå, og vi vil slippe å bli husket som de som hadde et stort ansvar for klimakrisen. Samtidig er det en tryggere investering for pengene våre. Det er sjelden man har en så tydelig vinn-vinn-vinn-mulighet i politikken, la oss bruke den! avslutter Hanna E. Marcussen.

På mandag presenterer vi vårt alternative statsbudsjett. Her vil vi vise helt konkret hvordan en grønn omstilling kan gjøres. Følg med på mdg.no!

Illustrasjon: The Guardian.