– Spikeren i kista for regjeringens klimatroverdighet

02. september 2011

Bilde: www.nrk.no

Nasjonal talskvinne i De Grønne, Hanna E. Marcussen, møtte olje- og energiminister Ola Borten Moe (Sp) til debatt på NRK i går kveld.

Borten Moe har de siste dagene ertet på seg store deler av miljøbevegelsen, blant annet ved å hevde at den står i veien for utbygging av fornybar energi og et velfungerende norsk energiutvinningssystem. Hanna E. Marcussen mener at Borten Moes holdning til miljøbevegelsen reflekterer regjeringens miljøpolitikk.

– Regjeringen har kommet med en oljemelding som sier at vi skal fortsette å ha et vanvittig høyt utvinningstempo på norsk sokkel, samtidig som at klimameldingen har blitt utsatt enda et år, sa Marcussen under debatten.

– Regjeringens klimatroverdighet er nå på et absolutt lavmål, fortsatte hun.

Borten Moe tar avstand fra Marcussens påstand, og hevdet at regjeringen er i ferd med å gjøre Norge til det mest fornybare samfunnet i Europa, med 67,5 % fornybart, og at vi allerede er best i klassen.

Olje til fattigdomsbekjempelse

Borten Moe henviste også til kullutvinning i Sør-Afrika, og hevdet at norsk sokkel ikke er alternativ å forakte i arbeidet med å dekke det enorme behovet for energi i utviklingsland på en miljøvennlig måte.

– Jeg kan være godt enig i grunnlaget om at verden trenger mer energi, og at det er mange fattige i verden som trenger mer energi. Men jeg tror også at vi skal ta inn over oss alvoret i klimaforandringene. Vi vet at det er en bevist sammenheng mellom bruk av fossile brensler og klimaforandringer. Den energien som verden trenger er ren, fornybar energi, sa Marcussen.

Hun viste også til det Internasjonale Energibyrået, som sier at det verdens fattige trenger er elektrisitet fra desentralisert, lokal energiproduksjon, som for eksempel solenergi.

– Og det er ikke norsk olje, så man må ikke blande fattigdomsbekjempelse med norsk oljeutvinning, avsluttet Marcussen.

Se hele debatten fra NRKs valgsending her: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/781400/