Söta bror med gjennomslag

16. mai 2016

Den 13.-15. mai avholdt Miljöpartiet de grøna (MP) sitt landsmøte i Karlstad. Talsperson Une Bastholm og lederen for programkomiteen Ingrid Liland fra De Grønne i Norge var til stede på landsmøtet.

– Vi har et tett og godt samarbeid med vårt svenske søsterparti. Miljöpartiet har lenge vært et hestehode foran oss på det aller meste, men med vårt gjennombrudd i Norge og stor innflytelse i flere kommuner og fylkesting, kan vi nå dele erfaringer begge veier, sier Bastholm.

Store løft for klima og natur

Miljöpartiet har fått til mye siden de gikk inn i regjering i 2014. Etter halve perioden har de gjennomført eller er på vei til å gjennomføre over 2/3 av punktene de gikk til valg på, blant annet innen klima og naturvern, giftfri hverdag og skole.

– Norge har mye å lære av Sverige når vi nå skal omstille oss fra fossilt til fornybart. Aldri før har det svenske miljøbudsjettet vært større, og de klarer å verne verdifulle naturområder, samtidig som de tar i bruk resten av skogen til bærekraftig industri og innovasjon innen bruk av trevirke. I motsetning til Norge, var Sverige også sentrale i å heve ambisjonsnivået i klimaavtalen i Paris i fjor, sier Bastholm.

Visjonære realister

Også Liland mener andre grønne partier bør se til Sverige. Miljöpartiet viser at det ikke er noen motsetning mellom høye ambisjoner for politisk endring, og å samarbeide med andre partier om konkret politikk.

– Miljöpartiet viser også at grønn politikk handler om mye mer enn miljø. For eksempel har de stor troverdighet i skolepolitikken, og det er klart skolen er viktig i et grønt samfunn. Nå er det bare å brette opp ermene og vise at De Grønne kan og skal lede an det grønne skiftet i Norge også, sier Liland.

Et sterkt og samlet regjeringsparti

Miljöpartiet har måttet tåle mye kritikk i pressen den siste tiden, blant annet på grunn av kompromisser om flyktningpolitikken. I sin landsmøtetale fortalte talsperson Gustav Fridolin hvordan pressen har spekulert mye i hva som vil knekke Miljöpartiet i regjering. “Men ingenting kan knekke Miljöpartiet”, utkvitterte Fridolin.

– Tross motgang er Miljöpartiet både samlet og fokusert på jobben de er valgt til å gjøre. Det er først og fremst en styrke at regjeringsmedlemmene har et prinsippfast parti bak seg når kompromisser må inngås i regjeringen, sier Bastholm.

Siden 2014 har Miljöpartiet hatt seks regjeringsmedlemmer, blant annet klima- og miljøministeren, bistandsministeren og finansmarked- og forbrukerministeren. Nå vil regjeringen gjøre om på ministerkabalen, slik at posisjonene kan bli endret.

– Miljöpartiet inspirerer oss, og vi trekker lærdom av alt de har fått til. Nå håper vi det norske folk vil gi oss muligheten til å peke på historiens grønneste statsminister i 2017, avslutter Bastholm.

Vil du ha en sniktitt inn i Miljöpartiet de grönas landsmøte? Vi kan anbefale følgende taler:

Tale av avtroppende talsperson Åsa Romson.
Tale av talsperson Gustav Fridolin.
Tale av avtroppende partisekretær Anders Wallner.
Tale av nyvalgt talsperson Isabell Lövin.
Tale av Grön Ungdoms ene talsperson Mårten Roslund.
Tale av Gröna studenters ene talsperson Elin Nylander.