Sofieprisen: – Et tydelig signal til regjeringen

28. mai 2013

– Blant partiene er det bare Miljøpartiet De Grønne som tar til orde for en klimapolitikk i tråd med budskapet fra Sofieprisevinneren, sier talskvinne Hanna E. Marcussen.

Den amerikanske journalisten, forfatteren og klimaaktivisten Bill McKibben mottar årets Sofiepris. Han får prisen etter flere års arbeid med å løfte internasjonalt klimaarbeid gjennom den globale grasrotorganisasjonen 350.org.

– Bill McKibben er til inspirasjon for mange av oss som har valgt å engasjere oss for klimasaken. Han sier selv at det ikke er fordi han ønsker sterkt å være en aktivist at han gjør det han gjør, men fordi alvoret i situasjonen tvinger ham til å gjøre det. Mange av oss som kjemper for å få MDG inn på stortinget, kjenner oss igjen i dette, sier Hanna Marcussen, talskvinne i Miljøpartiet De Grønne.

I fjor sommer hadde McKibben en artikkel i magasinet Rolling Stone der han la frem tre skremmende tall som beskriver klimakrisen vi er på vei inn i. Tallene illustrer hvordan verden allerede har funnet omkring fem gang mer olje, kull og gass enn vi kan produsere hvis det internasjonalt anerkjente togradersmålet skal nås.

– Det er dette siste tallet som er det viktigste for Norge. Når vi allerede har funnet fem ganger mer karbon enn vi kan forbrenne er det åpenbart at vi bør slutte å lete etter enda mer olje og gass på norsk sokkel. Det betyr også at en tilstrekkelig ambisiøs internasjonal avtale vil kunne gjøre norske investeringer i arktisk olje og canadisk oljesand verdiløse.

De Grønne mener dette er en velfortjent pris, og håper McKibben kan bidra til å sette fokus på norsk oljepolitikk ved sitt besøk i høst.

– Vi er svært glade for at McKibben nå kommer til Norge. Han er en av de som tør å si i klartekst hvilke utfordringer vi står ovenfor, sier Marcussen.

Foto: Monica Løvdahl