Skuffet over kullinvesteringer

10. april 2015

Regjeringen kommer ikke til å trekke Oljefondet ut av alle kullselskaper. Nå må stortingsflertallet samle seg om å trekke oljefondet ut av kull.

– Denne meldinga er et rent mageplask for Venstre og KrF. De ødela flertallet for uttrekk av kull i fjor, nå viser det seg at de ikke har oppnådd noen ting. Venstre og KrF må nå velge side. Spørsmålet er nå om de fortsatt vil sette samarbeidsklimaet med regjeringa foran verdens klima, sier Rasmus Hansson.

I dag ble det klart at regjeringen fortsatt vil investere i kull, til tross for økende press fra stortingsflertallet, miljøbevegelsen og kommune-Norge om å trekke Norges kullinvesteringer. Dette kom fram i dag da finansminister Siv Jensen la frem den årlige stortingsmeldingen om Oljefondet og Folketrygdfondet.

Hva vil Venstre gjøre?

– Stortinget må overkjøre regjeringen når det gjelder denne meldingen. Dette kan KrF og Venstre umiddelbart fikse ved å sørge for et flertall i Stortinget for uttrekk av kull. Trine Skei Grande, vil du ta til orde for dette nå på landsmøtet til Venstre? spurte Rasmus Hansson i dag, bare timer før Ventres landsmøte går av stabelen.

Må trekke ut kullaksjer

– I år skal verden bli enige om en ny global klimaavtale. Det aller viktigste Stortinget kan gjøre før sommeren, er å si klart og tydelig at vi skal trekke pensjonsfondet ut av fossil energi, og at vi starter nå med å trekke ut kullaksjer. Det vil ha en enorm signaleffekt og være et sterkt bidrag til de internasjonale klimaforhandlingene. Nå må stortingsflertallet legge blokkpolitisk snikksnakk til side, og samle seg om å trekke oljefondet ut av kull, sier Hansson.

Da oljefondets kullinvesteringer ble debattert i Stortinget i fjor vår, var både KrF og Venstre godt fornøyde med å ha fått med seg regjeringen til å vurdere spørsmålet. Venstre hevdet at utredningen gikk lenger enn å selge kullaksjer. Nå, ett år senere, ser vi at ikke alt gikk etter planen.

Vi finansierer oppvarmingen

– Siv Jensen har kjøpt argumentene til ekspertutvalget som mente at det var bedre at snille Norge eier kullaksjer. Alle skjønner at dette ikke holder vann. I stedet for at våre felles sparepenger investeres i fremtidens bærekraftige næringsliv, bidrar vi nå til å finansiere selskaper som bidrar til å koke jorda.

Mange aktører har allerede solgt seg ut av kull. Før jul solgte KLP seg ut av alle selskaper som hadde mer enn 50 % av sine inntekter fra kull. De Grønne vil nå være med på ethvert forsøk på å få stortingsflertallet til å samle seg om et klart vedtak om å selge seg ut av kullselskaper.

Norge trenger en grønn vaktbikkje som taler klodens sak. Støtt Miljøpartiet De Grønne i dag!