Skjerper klimapolitikken i nytt arbeidsprogram

05. februar 2013

Hanna E. Marcussen og Harald A. Nissen

Talspersonene Hanna E. Marcussen og Harald A. Nissen

– Det er på tide å starte omstillingen av samfunnet vårt. Dette programmet staker ut kursen mot en fornybar fremtid sier Hanna E. Marcussen i Miljøpartiet De Grønne.

I morgen offentliggjøres programkomiteens forslag til nytt arbeidsprogram for den kommende stortingsperioden. I april skal partiets landsmøte bestemme hvilken politikk De Grønne går til valg på.

– De etablerte partiene våger ikke ta steget ut av oljealderen. Med dette programmet viser vi at det er fullt mulig å skape et bedre samfunn, samtidig som vi faser ut fossilindustrien. Vi trenger en mer mangfoldig og fremtidsrettet næringsstruktur i Norge sier nasjonal talskvinne Hanna E. Marcussen.

I programforslaget skjerper partiet sin klimapolitikk. Programkomiteen foreslår å avslutte all leting etter nye olje og gassfelt på norsk sokkel.

– Klimakrisen har blitt enda mer kritisk i løpet av de siste årene. Det er en selvfølge for oss at klimapolitikken på skjerpes i takt med at i får ny kunnskap. I dag vet vi at verden har funnet minst fire ganger mer fossil energi enn klimaet tåler. Det er ikke radikalt å si nei til enda mer olje og gassleting. Det er tvert imot den eneste realistiske veien å gå, sier Hanna E. Marcussen.

Til nedlasting: Programkomiteens forslag til arbeidsprogram.