Hvorfor stemme De Grønne?

Hva skiller De Grønne fra de andre partiene?

07. september 2017

Fortsatt usikker på hva du skal stemme? Her kan du lese om hva som er forskjellen mellom De Grønne og de andre partiene. Våre tre velgergarantier finner du her.

Arbeiderpartiet:

• Framtidas velferd er avhengig av at folk er i jobb. Da må vi satse på grønne, trygge jobber. Ap er uansvarlige når de vil bruke våre skattepenger på å lete etter miljøskadelig olje. Nye oljefelt vil vi ikke kunne utvinne før om ti år, og da vil vi ikke tjene penger på det. Oljen blir utkonkurrert av ren energi. De Grønne mener at det eneste ansvarlige er at letinga må ta slutt nå.
  • Bedriftene som vil satse på havvind og de som vil satse på fornybar plast har trua på framtida. Næringslivet må fortsatt vente på pessimistiske politikere som heller vil lete etter mer olje. Ap sitter fortsatt fast i fossile løsninger, De Grønne vil satse nå.

Les mer om forskjellen på De Grønne og Arbeiderpartiet her.

Frp:

• Det er ikke greit med klimafornektere i regjering.
  • Se forøvrig Arbeiderpartiet.

Høyre:

• Se Arbeiderpartiet.

Venstre og Krf:

• Venstre og Krf har kjempet en god kamp for miljøet, men De Grønne garanterer at vi aldri vil støtte Frp i regjering. Vi er det eneste partiet som har stilt ultimatum om ingen ny oljeleting, fordi vi mener vi må gjøre mer enn å verne Lofoten.

Les mer om forskjellen på De Grønne og de borgerlige partiene her.

Sosialistisk Venstreparti:

• SV har stilt 5 likestilte krav om lærere, atomvåpen, barnetrygd, private barnehager og klima. Politikk handler om prioriteringer. Vi er det eneste partiet som sier tydelig at vi setter miljø og klima først som vår tids viktigste solidaritetssak.
  • SV har fått sjansen før i åtte år med rødgrønt samarbeid. De gjorde en god jobb med å hindre oljeboring i Lofoten. Vi må gjøre mer for å hindre klimaendringene og stanse all ny oljeleting, derfor tror vi det er best for miljøet om Ap i år må samarbeide med De Grønne.

Les mer om forskjellen på De Grønne og SV her.

Rødt:

• Rødt har stilt som sitt eneste ultimatum at det skal være ulovlig å ta ut profitt hvis du driver en barnehage. Det er et fint krav, det. Men vi mener oppriktig at vårt ultimatum om å ikke støtte en regjering som leter etter mer olje er viktigere i vår tid.
  • De Grønne er det mest systemkritiske partiet. Vekstkritikken vår strekker seg lenger enn bare kritikk av markedsliberalisme. Norges mest forurensende selskap Statoil er statlig styrt, uten at det gjør dem mer miljøvennlige. De Grønne mener både offentlig og privat sektor må bli grønnere. De haster å løse klimakrisen, vi har ikke tid til å vente på Rødt sin revolusjon.

Les mer om forskjellen på De Grønne og Rødt her.

Senterpartiet:

• Senterpartiet er det eneste partiet som hadde dårligere klimapolitikk enn FrP sitt alternative statsbudsjett. Senterpartiet er mot de fleste klimatiltak, men glemmer at det er distriktene som vil bli rammet hardest av klimaendringene. De Grønne har en distriktspolitikk for framtida og vil tilrettelegge for det grønne skiftet over hele landet. Vi vil bruke mer penger på trygge veier i distriktene og en egen bygdemiljøpakke for bærekraftig transport.
  • Å produsere mat er en kjempeviktig jobb som skal gi en levelig økonomi. Vi vil ta vare på de små og mellomstore brukene gjennom b.la. å styrke tollvernet og spisse tilskuddsordningene.
  • Vern og forvaltning av naturen er ikke et ansvar for grunneierne alene. Vi mener at naturen tilhører oss alle, og har en verdi i seg selv.

De Grønnes politikk har blitt vurdert av flere frivillige organisasjoner og ikke uventet blitt kåret til best i test på klima og miljø. Men partiet får også svært gode tilbakemeldinger på andre hjertesaker, vi er rett og slett best i test.

Våre 3 hovedsaker

Hold deg oppdatert på vårt grønne arbeid