Rusken-generalens snevre kunstsyn

29. august 2011

Foto: Ole Walter Jacobsen

Shepard Faireys verk på Majorstuen. Foto: Ole Walter Jacobsen

Harald A. Nissen, 1. kandidat for De Grønne i Oslo, mener Rusken-generalen bommer fullstendig i sitt krav om nulltoleranse mot grafitti.

Som del av kunstfestivalen Art Walk Oslo 2011 har internasjonalt anerkjente gatekunstnere de siste ukene fått utfolde seg med spraybokser med sentrale bygninger i Oslo som lerret. Blant annet har den berømte amerikanske gatekunstneren Shepard Fairey fått lage et graffiti-minnesmerke over terrorhandlingene 22. juli på klokketårnet til Vinkelgården på Majorstuen.

Etter valget vil byrådet i Oslo fremme sin strategi for grafitti og tagging i bystyret. Rusken-general Jan Hauger som jobber med å utarbeide strategien er negativ til gatekunstfestivalen, som han hevder fører til at taggermiljøene blir mer aktive. Til Oslopuls.no 23. august sier Hauger at det bør innføres fullstendig nulltoleranse mot graffiti og kunst som befinner seg i det han kaller «grenseland».

Miljøpartiet De Grønne deler Haugers ønske om totalforbud mot hærverk på andres eiendom, men mener Rusken-generalen bommer fullstendig i sitt krav om nulltoleranse.

– At det er en forskjell mellom hærverk og kommunalt godkjent kunst er åpenbart. Gatekunst og grafitti er populære og nyskapende uttrykksformer, og nulltoleranse overfor gatekunst i Oslo er feil tilnærmingsmåte for å løse utfordringene med hærverk, sier Harald A. Nissen, 1. kandidat for Miljøpartiet De Grønne i Oslo.

De Grønne vil arbeide for at samtidskunst av alle slag – også gatekunst – får en bredere plass i bybildet, og vi tar derfor til orde for flere lovlige grafittivegger i Oslo.

– Nulltoleranse fører sjelden noe godt med seg, og det gjelder også i spørsmålet om gatekunst. Mer synlig politi, frivillige ordninger som Natteravnene og bedre gatebelysning er langt mer effektive tiltak for å få bukt med det faktiske hærverket, sier Nissen.