Rettferdig handel er anstendig handel

10. mai 2014

I dag er Verdensdagen for rettferdig handel. Tenk over at begrepet «rettferdig handel» eksisterer.

Det ville blitt ramaskrik i media og blant folket om det offentlige systematisk betalte sine ansatte under minstelønn og ga dem arbeidsforhold langt verre enn hva arbeidsmiljøloven tillater. Likevel er dette standarden for de som dyrker og produserer mange av varene det offentlige kjøper inn fra fattigere land. Det er standarden også for vanlige forbruksvarer.

I så stor grad er det standarden at vi trenger et eget begrep for de varene som ikke er basert på utnyttelse av fattige: Rettferdig handel. Det handler ikke om veldedighet, men anstendighet.

I det siste har vi sett flere flotte eksempler på at forbrukermakt virker. Spør etter Fairtrade-sertifiserte produkter neste gang du er i butikken. Og stem på politikere som vil legge tilrette for å gjøre det enklere å velge rettferdig. Sammen kan vi en dag gjøre begrepet «rettferdig handel» utdatert.

I anledning Verdensdagen for rettferdig handel har vår nyvalgte talsperson Hilde Opoku skrevet denne teksten:

Verdensdagen for rettferdig handel80% av verdenshandelen går fra u-land til i-land. Norge importerer varer for et titalls milliarder kroner i året. Denne handelen skjer i stor grad på urettferdige premisser og er skadelig for både mennesker og miljø. Etisk fokus på handel vil sikre at arbeidere får minimumslønn, arbeidskontrakt, og rettigheter som  helseforsikring, fødselspermisjon med lønn og pensjonsordning sammen andre grunnleggende arbeidsvilkår, samt gode oppvekstvilkår for deres barn.

Hvorfor skal vi akseptere dårligere forhold for de som produserer klærne vi bruker og mye av maten vi spiser enn for oss selv og de vi ansetter her i Norge?

I tillegg til deg og meg er stat og kommuner viktige innkjøpere som kan gjøre en stor forskjell i internasjonal handel. Derfor har mange av våre folkevalgte initiert Fairtrade-kommuner rundt om i landet, og vi går inn for at Norge skal bli verdens første Fairtrade-stat. Tenk hvilken forskjell det vil gjøre når alle innkjøp, ikke bare i kantiner og restauranter, men også f.eks. klærne/bomullen i helsesektoren, og så videre gjøres uten å avspise de fattige bøndene og arbeiderene med en lønn og arbeidsforhold de ikke kan leve med!

Hilde Opoku
Nasjonal talsperson og