Redd velferden, ikke olja

02. september 2015

Olje er ikke fremtida for Norge. For å sikre velferdsstaten på lang sikt, haster det å komme i gang med det grønne skiftet.

En forutsigbar utfasing av oljevirksomheten og over tjue år samt en reduksjon i privat forbruk er det eneste ansvarlige for å sikre velferden på lang sikt og bevare miljøet. I forrige uke meldte NASA at havnivået trolig vil stige med én meter det neste hundreåret, og at Tokyo, Singapore og Florida står i fare for å forsvinne.

For å unngå farlige klimaendringer, og for å ha skatteinntekter til å finansiere den norske velferdsstaten på lang sikt, så haster det å komme i gang med skiftet fra fossilt til fornybart næringsliv:

– Det er det grønne skiftet, ikke mer oljesatsing, som vil skape nye arbeidsplasser og en sunn, norsk økonomi. Vi må legge til rette for en ansvarlig og kontrollert avvikling av norsk oljevirksomhet over en 20-årsperiode, sier Rasmus Hansson, stortingsrepresentant og nasjonal talsperson for Miljøpartiet De Grønne.

Situasjonen er alvorlig

Den siste tiden har Norge fått merke konsekvensene av den ensidige oljesatsingen til fossilkameratene i Ap, Høyre og Frp. På bare ett år har 35.000 mistet jobben i norsk oljeindustri. Situasjonen er alvorlig for dem som mister jobben nå, og kan på sikt blir enda mer alvorlig for norsk økonomi og velferdsstaten dersom vi ikke tenker nytt:

– Likevel insisterer de grå partiene på å lete etter enda mer olje, og investerer 40 milliarder kroner i ny oljevirksomhet i 2015. Det er uansvarlig økonomisk politikk, sier Hansson.

Fra fossilt til fornybart

De Grønne vil i stedet flytte de store pengene og virkemidlene fra oljeindustrien til nytt grønt næringsliv.

– Vi vil gi skattelette til gründere, gi fritak for arbeidsgiveravgift de første to årene for små bedrifter og investere tungt i forskning og innovasjon. Vi vil doble kollektivsatsingen frem mot 2020, og slik skape nye jobber for mange av de dyktige fagfolkene som mister jobben i oljeindustrien, sier Hansson.

Når folk og næringsliv ser at de store pengene og virkemidlene flyttes fra oljeindustrien til grønne næringer, er De Grønne overbevist om at vi vil se en kreativitet og entusiasme for endring som vi knapt før har opplevd.

– Det er slik vi sørger vi for å finansiere skoler, sykehus og eldreomsorg ikke bare om ti år, men også om tjue, femti og hundre år, sier Hansson.