Rasmus’ tale til valgvaken

14. september 2015

Kjære venner!

De siste dagene har vi fått oss en på tygga. Kommentatorer, redaktører og finansmenn har advart mot De Grønne.

Vi har opplagt trampa på en del ømme tær. Vi har lagd røre i etablerte tankebaner. Kjære venner, det betyr at vi er akkurat der vi skal være!

Miljøpartiet De Grønne sier rett ut at Norge er nødt til å gjøre grunnleggende endringer. Minst like store endringer som da vanlige mennesker fikk stemmerett, eller da Norge ble industrialisert.

Men det etablerte politiske Norge har vent seg til å tro at historien er slutt, at sånne endringer ikke trengs lenger, for de er utrivelige. Det tar de feil i. For samtidig som de godt vet at det kreves et kursskifte for å utvikle et velferdssamfunn som ikke lever av framtidas livsgrunnlag – så ødelegger de framtidas livsgrunnlag!

Miljøpartiet De Grønnes politikk er mer ansvarlig enn å prøve å løse miljø- og ressursutfordringer, med akkurat den samme politikken som skaper disse problemene. Og vi foreslår noe mer realistisk enn å insistere på at Norge har verdens beste klimapolitikk, samtidig som vi pisker forbruket oppover, har klimagassutslipp  i verdenstoppen, og investerer mer og mer i den evige olja istedenfor det grønne næringslivet.

Derfor blir ikke femti og hundre-og-femti år gamle partier enige med oss over natta. Men vi har allerede tvunget dem til å svare på politikken vår. Og samtidig som de advarer mot oss, så gjør de stadig mer av politikken vår til sin, og det er bra!

Vi sier velbekomme, slit med helsa folkens! Dette går riktig vei. I noen kommuner har Høyre sagt at vi er verre enn Rødt, og det er fælt! I andre kommuner kappes de med Arbeiderpartiet og inviterer til samarbeid, mens Arbeiderpartiet på Stortinget vil ikke ta i oss med ildtang.

Sånn skal det være folkens, det kalles dynamikk! Det betyr at politikken er ute og rører på seg, og det er akkurat det vi skal få den til å gjøre!

Den valgdagsmålingen som vi fikk for to timer siden, viste altså 5,4 prosent til Miljøpartiet De Grønne. Vi skal ha is i magan, fordi det kan fortsatt bikke litt nedover. Men det er ingen tvil lenger om at dette er et supert resultat.

Bare for å minne om hvor supert det er, for fire år siden, ved lokalvalget, vi fikk 0,9 prosent.

Ikke le! Det var en kjempeinnsats som lå bak det resultatet, ære være de folka som skaffet det. Men vi har levert en vekst som ingen andre partier relativt sett har vært i nærheten av, på veldig mange år i Norge.

Og ved Stortingsvalget i 2013 fikk vi altså 2,8 prosent. Nå praktisk talt dobler vi det tallet, på bare to år. Jeg er en dårlig politisk analytiker. Norske velgere har korrigert meg, nå må jeg skjerpe meg, dette blir bra!

Grønne valgkampmedarbeidere, lokallag, folk som står på liste, over hele landet. Dere har gjort en helt fenomenal jobb. Det dere har gjort i denne valgkampen er så rått at ingen andre partier er i nærheten av å nå dere til sokkene. Kjempeinnsats!

Uten nåla i veggen, og ofte nesten uten organisasjon. Men det hjelper å ha fabelaktige regionsekretærer, og ivrige folk her og der som bare gjør noe, selv om ingen har fortalt dem hva de skal gjøre.

Dette er politisk grunnarbeid og grasrotarbeid på sitt aller beste. Dette kan vi være stolt av, og dette er en gave, ikke bare til grønn politikk, men til norsk politikk. Værsågod!

Dere har vist at grønn politikk er knallhard realitet, men også oppfinnsom humour, og til og med en dæsj sjølironi tør vi å ha.

Og på vegne av norsk politikk og norsk framtid, tusen takk folkens. Dette er flott!